De Weg, De Waarheid en Het Leven

Leave a comment Standard

Jezus zegt in Joh. 14:6
Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Op grond van deze tekst claimen christenen wereldwijd en door alle eeuwen heen de enige ware God te dienen. Alleen zij hebben het dan bij het rechte eind en komen daardoor in de hemel.
Geen wonder dat dat nogal kwaad bloed zet, niet alleen nu, maar ook in Jezus dagen.
Zijn IK BEN uitspraken verwijzen eigenlijk rechtstreeks naar de Naam van God, JHWH, aangeduid in onze hedendaagse bijbels met HERE (al of niet met 2 e’s).
Hij stelde zich daarmee meteen gelijk aan God. En als Zoon van God, die Hij claimde te zijn, kon Hij dat natuurlijk ook.
Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien, zegt Hij in het hetzelfde hoofdstuk,vers 9.

Door Zijn dood aan het kruis betaalde Hij voor de zonden van de hele wereld. Niet door goede werken, niet door het brengen van offers, niet door zelfkastijding of het kopen van plaatsjes in de hemel, maar alleen door het geloof in Hem.

Er zijn mensen die dat nogal goedkoop vinden, maar zo goedkoop was dat niet. God gaf Zijn eigen Zoon, het liefste wat Hij had, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Joh.3:16). Voor iedereen beschikbaar, maar alleen toegankelijk door het geloof in Hem. Iedereen die Jezus accepteert als zijn persoonlijke Heer en Heiland, breekt met de zonde in zijn of haar leven krijgt die toegang door het nieuwe leven wat dan begint.

Dat is de nauw, zeggen zelfs christelijke theologen in de vrijzinnige hoek.
Het is niet nauw, het is wijd, want Hij spreidde Zijn armen en stierf, voor jou en voor mij.

Maar al die mensen dan die nog nooit van Hem gehoord hebben?
Paulus wijdt daar een heel hoofdstuk aan in de Romeinen brief. Rom.1:18-32

Lees dat maar eens op je gemak door.

De oplossing voor God voor het probleem van de zonde is dus het offer van Zijn Zoon. Door genade en nogmaals alleen door genade, door het geloof, te lezen in de Schrift, kan een mens behouden worden en tot God komen.
Boeddha wees de weg, Mohammed deed dat, maar geen van hen stierf voor zijn volgelinge.
Alleen Jezus is de weg, Hij gaf Zijn leven opdat wij mogen leven, eeuwig en voor altijd!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.