Het grote Gebod

Leave a comment Standard

Opfrisser met de 7 w’s

Datum: 24 Februari

Titel: Grote Gebod

Lezen: mat. 22:34-46
Tekst van vandaag:

Mattheüs 22:37-40

37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.
Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV

Wie? De Here Jezus, die opnieuw verzocht wordt, nu door de Farizeeën, omdat de Sadduceeën hem niet konden pakken. Zij spannen tegen Hem samen.

Wat? Antwoordt op de vraag welke gebod het belangrijkste is. Hij vat dan in feite het hele Oude Testament samen

Waar? God liefhebben boven alles, met heel ons hart, ziel en verstand. Daaruit komt de liefde tot de naaste automatisch voort.

Waarom? De wet wordt dan geen verplichting, maar iets wat je doet uit liefde. Je kunt het zo samen vatten, rijd je niet te hard omdat je anders een bekeuring krijgt, of doe je dat omdat het veiliger is. Het is je hartsgesteldheid die bepaalt of je het uit wetticisme doet, of uit liefde

Wanneer? Altijd, deze principes gelden gewoon 24/7 je kunt ze niet even uitschakelen.

Waarvoor? Wanneer liefde onze drijfveer is en overgave onze motivatie, is het feitelijk geen inspanning meer, maar logisch gevolg van. Wanneer je veel van iemand houdt, doe je of laat je bepaalde dingen uit liefde. Liefde is een keuze van je wil. Je bent verliefd op iemand, maar je besluit om van die persoon te gaan houden.

Waartoe? Als je nog niet de keuze voor Jezus hebt gemaakt en je moet je wel aan de wetten houden, dan is dat doods en dor, maar wanneer je verliefd bent op Hem en van Hem houdt, dan is het alleen maar vreugde, hoe sta jij hier tegenover?

Gebed: Here Jezus, ik hou van U en wil de dingen, die U van mij vraagt, graag uit liefde doen voor U. Dank U dat ik dat kan, door Uw Geest, die in mij woont.

Arie de Paauw

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees en je wordt toegevoegd.

Bron: Www.youversion.com

Ook te lezen op www.Opfrisser.com en op Twitter @opfrisser7wees en in boekvorm!

#opfrisser7wees

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.