Profeteren

Leave a comment Standard

Opfrisser met de 7 w’s

Titel: Profeteren

1 Korinthe 14:3

Wie echter profeteert, spreekt tot mensen woorden van opbouw en vermaning en troost.
Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV

Lezen: 1 Kor 14:1-25

Wie? Wie profeteert, een gave waar we volgens Paulus in vers 1, net zoals naar alle andere negen gaven naar mogen streven

Wat? Spreekt woorden, namens God tot mensen van opbouw, vermaning, aanmoediging en overtroosting

Waar? In de gemeente, met name, of in de huisgroep/kring, bij uitstek een plaats om de geestelijke gaven te oefenen, maar soms kan het ook elders, op straat bijvoorbeeld

Waarom? Het is belangrijk om te luisteren naar Gods stem en iedere Geestvervulde Christen is in staat die te verstaan. Soms kan het in het algemeen zijn, soms specifiek voor iemand

Wanneer? Wanneer we zeker weten dat het God is die tegen ons spreekt. De drie elementen, hierboven genoemd moeten er dan ook altijd in zitten. Dan nog is het gevaarlijk om te zeggen:”Zo spreekt de Heer” beter is het om te zeggen, ik heb de indruk dat de Heer dit wil doorgeven.

Waarvoor? Profetie is dus niet de toekomst voorspellen, dat is een woord van kennis, iets weten dat je niet weten kunt. Iemand die profeteert is ook niet noodzakelijkerwijs een profeet, omdat dat een bediening is (een van de gaven van de Zoon), maar juist opbouwend, soms vermanend of aanmoedigend en troostend en voor ons allemaal beschikbaar.

Waartoe? In de gemeente moet dus ruimte zijn voor profetie, net als voor de andere gaven van de Geest. We hoeven niet bang te zijn voor uitwassen, want waar de Geest Heer is, is orde en we zijn met elkaar om het allemaal te toetsen, maar als er geen ruimte komt, leggen we de Here God wel het zwijgen op en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Gebed: Ja Heer, de Gaven van de Geest hebben we allemaal en we mogen ons daarin gaan bewegen. Ik bid dat er meer en meer ruimte komt, zodat we met elkaar Uw Stem kunnen verstaan en doorgeven wat U tot ons te zeggen heeft.

Arie de Paauw

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina

Ook te lezen op www.Opfrisser.com en op Twitter @opfrisser7wees en in boekvorm: http://vosvdleer.mijnbestseller.nl/magento/opfrisser-met-de-7-ws2.html

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.