Ontslagen

Leave a comment Standard

Ontslagen

Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter. — Romeinen 7:6

Lezen: Rom. 7:1-6

Wie? Wij, die de Here Jezus hebben aangenomen als onze Heiland en Verlosser en met Hem gestorven zijn

Wat? Zijn dood voor de wet, ontslagen, vrijgekocht, waaraan we vastgebonden zaten

Waar? In het Oude Verbond. Daar moest je de wet houden om gerechtvaardigd te worden. Dat lukte niet, dus kwamen er allerlei regeltjes om te offeren

Waarom? Alleen door bloed kan de zonde weggenomen worden. Het bloed van offerdieren in het Oude Testament bedekte de zonde, maar het bloed van Jezus wast de zonde weg, halleluja. Dank U, Jezus, voor Uw bloed

Wanneer? Wanneer wij in Hem (gaan) geloven, worden onze zonden weggewassen en zijn we schoon als een pasgeboren baby. En als we gezondigd hebben, mogen wij die weer belijden en dan wast Zìjn bloed ons weer schoon

Waarvoor? Kunnen we dan nu maar raak leven? We zijn toch bevrijd van de wet? Dat zij verre, zou Paulus zeggen. Juist door de nieuwheid van Geest dienen wij de Here nu en kunnen we leven naar Zìjn wil

Waartoe? Door de Heilige Geest ontvangen we die nieuwheid in onze Geest. We zijn dood voor de wet, die kan ons niet meer aanklagen. Gek voorbeeld, als de lijkwagen waren een gestorvene ligt, door rood rijdt, krijgt de bestuurder de bekeuring, niet degene die in de kist ligt. Wij zijn nu dood voor de wet. De wet kan ons niet meer aanklagen, maar door de Geest leven we naar Gods wil. Niet in een kramp, van wat mag ik wel en wat mag ik niet, maar door Zìjn leiding, en dat is wel belangrijk, doen wij de dingen die Hem behagen. Ontslagen van de wet, vrij van de zonde, door Zìjn Geest

Gebed: Dank U, Here Jezus, voor Uw bloed, voor Uw genade. Dank U Heilige Geest, dat U in mij woont en uitwerkt wat leven in nieuwheid van Geest betekent. Ik ben ontslagen, ik heb een nieuwe Baas, ik ben geen slaaf meer, maar zoon! In dienst bij mijn Vader!

Arie de Paauw

Bron:www.dagelijkswoord.nl. Tenzij anders vermeld maak ik gebruik van de Herziene Statenvertaling © 2010 Stichting HSV

Word Partner in de Oogst voor tenminste €5,- per maand en ontvang het boekje ‘Wie ben ik’ als geschenk.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Ook te lezen op http://www.Opfrisser.com en op Twitter @opfrisser7wees en in boekvorm:
http://www.dordtsebestseller.nl/shop/index.php/catalogsearch/result/index/?cat=14&q=Opfrisser

Arie en Margreet de Paauw

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.