Burgerlijke ongehoorzaamheid

Leave a comment Standard

Men moet aan God meer gehoorzaam zijn dan aan mensen. — Handelingen 5:29 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Hand. 5:17-33

Wie? De apostelen

Wat? Staan voor de hoge raad, het Sanhedrin, en ze worden erop gewezen dat men hen bevolen had niet meer in die Naam te spreken, maar dan zeggen ze: we moeten aan God meer gehoorzaam zijn dan aan mensen. (zie ook Hand. 4:19)

Waar? Voor de raad, het Sanhedrin, het hoogste joodse rechtsgezag

Waarom? Omdat Zijn bevelen, orders, geboden, boven de wet, door mensen gegeven, uitgaat

Wanneer? Altijd. Wanneer men ons iets vraagt wat tegen Zijn geboden ingaat, dienen we dus gewoon ‘burgerlijk ongehoorzaam’ te zijn, met alle gevolgen van dien

Waarvoor? Gods wet en Gods weg is de beste. Let erop dat het hier met name gaat om het verkondigen van de Naam van Jezus. Daarvoor zaten ze gevangen, Maar daarvoor waren ze ook op een bovennatuurlijke manier door een engel bevrijd en hadden ze de opdracht gekregen om ‘deze woorden van dit leven’ te spreken.

Waartoe? Wij hebben woorden van leven als we de mensen over de liefde van de Here Jezus vertellen, eeuwig leven zelfs, als ze, net als die 15 mensen in Rotterdam gisteren, hun hart openen voor de Here Jezus. Daar kan niemand ons vanaf houden, wat de consequenties ook zijn, toch? Gegeseld, gevangen gezet en er nog blij mee zijn ook en dan die ‘Hoge mannen’ vertellen, dat ze het op hun buik kunnen schrijven, wij gaan gewoon door. Duf jij dat, durf ik dat? Dat kunnen we alleen in de kracht van Zijn Geest,die ons de woorden zal geven en de kracht zal geven. Maar dan alleen is die burgerlijke ongehoorzaamheid geoorloofd en dan maar hopen en bidden, dat er ook Gamaliels onder het gehoor zitten…..

Gebed: Ik wil U volgen, Here Jezus, ik wil de mensen vertellen van Uw liefde en ze bij U brengen, zodat ze worden gered. Ook al moet ik tegen de wet ingaan en weet ik niet wat me allemaal te wachten staat. Het is Uw Geest die mij daartoe aanzet en Uw liefde die mij dringt. Wat geweldig dat we dat in dit land nog steeds in vrijheid mogen doen! Geef ons dan ook allen die ‘drive’, nu het nog kan…

Arie de Paauw

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Word Partner in de Oogst voor tenminste €5,- per maand en ontvang het boekje ‘Wie ben ik’ als geschenk.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.