Wet versus genade

Leave a comment Standard

Laat de zonde dan niet in uw sterfelijk lichaam regeren om aan de begeerten daarvan te gehoorzamen. En stel uw leden niet ter beschikking aan de zonde als wapens van ongerechtigheid, maar stel uzelf ter beschikking aan God, als mensen die uit de doden levend geworden zijn. En laat uw leden wapens van gerechtigheid zijn voor God. Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade. — Romeinen 6:12-14 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Rom. 6:1-14

Wie? Allen die met Christus gestorven zijn en, door de doop, met Hem zijn begraven en opgestaan in een nieuw leven

Wat? Zijn niet meer onder de wet, maar onder de genade

Waar? In het leven van alledag, daar moet hetgeen in de geestelijke wereld heeft plaatsgevonden, zichtbaar worden in het natuurlijke

Waarom? Dat effect kan niet uitblijven. We hebben een nieuwe Heer, we zijn geen slaven meer (van de zonde) maar kinderen van de Allerhoogste en wapens der gerechtigheid

Wanneer? Wanneer wij met Hem gestorven zijn, dood voor de zonde, begraven in de doop, dat laat de onderdompeling zo duidelijk zien, en weer zijn opgestaan in dat nieuwe leven

Waarvoor? Genade wordt vaak als vrijbrief gebruikt om niets meer te moeten, maar Paulus zegt hier toch iets anders. We zijn niet meer onder de wet betekent niet dat we de wet niet meer hoeven te houden. Het betekent dat we de wet niet nodig hebben om gerechtvaardigd te worden, dat doet ons geloof in de Here Jezus Christus. Maar we moeten nog strijd voeren tegen die zonden, en een wapen der gerechtigheid zijn

Waartoe? Omdat wij anders zijn, door Gods genade. De genade in ons is de kracht om te veranderen naar het beeld van Jezus. Door die genade krijgen we juist van binnen uit het verlangen om Gods wil (de wet) te doen, door de Heilige Geest. Genade een vrijbrief om lui op je gat te zitten? Vergeet het maar! Wanneer je echt leeft onder en vanuit de genade zal dat in je leven zichtbaar worden en zijn. Sterkte!

Gebed: Dank U, Heer, voor Uw genade, uw onverdiende gunst. We hoeven er niets voor te doen om gered te worden, dan U alleen aan te nemen als onze redder en verlosser. Maar dan gaat U ons van binnenuit veranderen naar het beeld van Uw Zoon. Dank U voor dat proces. Ik kies ervoor om af te reken met zonde in mijn leven en, uit genade, me te laten veranderen, tot eer van U. Ik stel mij ter beschikking als een wapen van de gerechtigheid

Arie de Paauw

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Word Partner in de Oogst voor tenminste €5,- per maand en ontvang het boekje ‘Wie ben ik’ als geschenk.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.