8 x Ik zal

Comments 2 Standard

Omdat hij liefde voor Mij opgevat heeft, zegt God, zal Ik hem bevrijden; Ik zal hem in een veilige vesting zetten, want hij kent Mijn Naam. Hij zal Mij aanroepen en Ik zal hem verhoren, in de benauwdheid zal Ik bij hem zijn, Ik zal hem eruit helpen en hem verheerlijken. Ik zal hem met lengte van dagen verzadigen, Ik zal hem Mijn heil doen zien. — Psalmen 91:14-15 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Psalm 91

Wie? De HERe God, die aan het einde van deze Psalm het woord neemt

Wat? Zegt dat Hij acht keer iets zal doen: bevrijden, in een veilige vesting zetten, verhoring van het aanroepen, in de benauwdheid bij de hem zijn, hem eruit helpen en hem verheerlijken, in lengte van dagen verzadigen en hem zijn heil, redding, verlossing, doen zien

Waar? In het leven van hen die zoals de schrijver van deze Psalm Hem onvoorwaardelijk vertrouwen

Waarom? Omdat Hij nu eenmaal een God van liefde is en geloof en vertrouwen beloont. (Heb. 11:6)

Wanneer? Als voorwaarde voor deze Ik zal’s zijn er drie dingen:
Als wij van Hem houden, Hem liefhebben, zoals de Here Jezus dat zei in de samenvatting van de wet (Mat. 22:37) Als wij Zijn Naam kennen
Als wij Hem aanroepen. Wanneer deze drie dingen in ons leven aanwezig zijn, mogen wij de 8 Ik zal’s verwachten

Waarvoor? Onze liefde voor God is centraal, de liefde is het allergrootste gebod, God liefhebben en onze naaste. Zijn Naam kennen, betekent, dat je weet wie Hij is en wat Hij doet. De God die er is (JHWH) en die redt (Yeshua) trouw en eeuwig, onveranderlijk, de Herder, de Genezer, de Banier, de God van de hemelse legers, de God die voorziet, enz. Niet alleen door kennis in je hoofd, maar uit de ervaring met je liefdesrelatie tot Hem. En Hem aanroepen, gebed, communicatie. Wederzijds, alles aan Hem vertellen en luisteren naar wat Hij tot jou wil zeggen. Deze drie dingen zijn de basis elementen van je relatie tot God

Waartoe? Dan mogen we rekenen op alles wat Hij ons belooft, uit genade, maar wel vast en zeker. Wat een geweldige God hebben we toch. Een God die leeft, die overloopt van liefde voor Zijn kinderen en hen alles wil geven wat ze nodig hebben. Ons antwoord is: uit liefde voldoen aan de voorwaarden en de beloften ontvangen, in geloof.

Gebed: Ja, Heer, ik heb U lief en ik ken Uw Naam, die mij zo heilig en dierbaar is en ik roep U aan, ik communiceer met U. Ik ontvang alles wat U voor mij heeft in geloof en ben daar ontzettend dankbaar voor. Ik roep het uit: Wie is als onze God?!

Arie de Paauw

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

2 gedachtes over “8 x Ik zal

  1. Dag Glenn,

    Biogents, hoop dat je er plezier van hebt!

    Ik zit weer op kamer 319 in Villa Cortez….was wel even apart om er aan te denken wat hier is gebeurd. Natuurlijk heb ik de glorie van Jezus’ overwinning uitgesproken, wat een krachtige boodschap. Daarnet kwam deze email binnen. Met deze belofte kan een Christen zich niet alleen voelen. 8 beloftes…wat een steun.

    groet, Arie

  2. Prachtige psalm, prachtige uitleg, bedankt! Dit is aan het begin van mijn werkweek, die zo verschillend is, zo bemoedigend. Ik weet niet of en waar ik kan werken, maar er is een grote Baas, die in controle is!! Dat geeft moed en doorzettingsvermogen.
    Joy

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.