God redt

Leave a comment Standard

In al hun benauwdheid was Hij benauwd; de Engel van Zijn aangezicht heeft hen verlost. Door Zijn liefde en door Zijn genade heeft Híj hen bevrijd; Hij hief hen op en droeg hen al de dagen van weleer. — Jesaja 63:9 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Jes. 63:7-19

Wie? De Engel van Zijn Aangezicht, deze uitdrukking komt slechts een keer voor in de Bijbel, maar uit de context kunnen we afleiden dat het de HERE, YWHW zelf is, of zelfs de Here Jezus. De Willibrord vertaalt het als volgt: Niet een bode of een engel, maar Hijzelf heeft hen gered.

Wat? Hij was benauwd in al hun benauwdheid, Hij heeft hen, Israël, verlost, door Zijn liefde en genade heeft Hij hen bevrijd, opgeheven en gedragen

Waar? Dit grijpt terug op de verlossing uit Egypte, als God toen ingreep zal Hij dat ook nu kunnen en doen

Waarom? Jesaja schrijft dit in een penibele situatie voor het volk Israël. Ook vandaag zien we de strijd weer flink oplaaien. De goodwill die Israël had wordt steeds minder, mede door verkeerd persgebruik. Ook nu is de situatie penibel.

Wanneer? En God zàl ingrijpen, dit hele hoofdstuk is vol wraak en bloed, de goddelozen zullen worden verdelgd, wanneer zij zich niet bekeren. Gods tegenstander, Israëls tegenstanders trekken aan het kortste eind.

Waarvoor? Er komt een tijd dat God met Zijn oordeel gaat komen, over de wereld, over Europa, over Nederland en Hij begint bij het Huis Gods, dat is bij jou en mij. Echt niet alles is genade en pais en vree, zeker niet als het gaat om Zijn oogappel, Israël

Waartoe? Maar dan zal ook het einde gekomen zijn, een nieuwe hemel en een nieuw aarde, waarop gerechtigheid woont. Zijn we er klaar voor? Iedereen die we kunnen bereiken al bereikt en gered? Nu is de tijd van het welbehagen, de aangename tijd. Zorg dat je een levende getuige van Jezus bent, die zich het evangelie niet schaamt. Zorg dat je vervuld bent met Gods Geest, zodat je effectief kunt getuigen. Want de tijd is nabij!

Gebed: Ja, Heer, U gaat ingrijpen in het lot van Uw volk. Wij weten niet wanneer, maar we bidden voor de Vrede van Jeruzalem. We bidden ook om meer van Uw Geest om effectieve getuigen van U te kunnen zijn, zodat we de onbereikten kunnen bereiken en de ongeredden kunnen redden, in Jezus Naam

Arie de Paauw

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.