Traag van mond

Leave a comment Standard

Wees niet te snel met uw mond, en laat uw hart zich niet haasten een woord te uiten voor het aangezicht van God. Want God is in de hemel en u bent op de aarde. Laat daarom uw woorden weinig in aantal zijn. — Prediker 5:1 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Pred. 5:1-7

Wie? Een wijze raad voor iedereen

Wat? Niet te snel zijn met je mond en niet overijld zo maar iets tegen de Here God te zeggen

Waar? In je gebeden, in je beloften naar God toe

Waarom? God is in de hemel en wij zijn op de aarde. Daarmee wil Prediker het verschil aanduiden tussen ons aardse denken en de Heilige gedachten van God. M.a.w. Hij overziet het hele plaatje, wij slechts een stukje

Wanneer? Dit is altijd geldig. Ik hoor zoveel onzin uitkramen soms in gebeden. Te pas en te onpas wordt bijv. het woordje ‘Heer’ gebruikt, als een stopwoord. In onze cursus over gebed doen we een oefening waarop we letten op het gebruik van stopwoordjes in ons gebed. Je schrikt ervan….

Waarvoor? Natuurlijk is God je Vader en mag je alles tegen Hem zeggen, maar weet wel dat beloften in emotie gegeven, wel waarde hebben voor Hem. ‘Heer, als dit of dat gebeurt, dan zal ik….’ maar daarna zijn we het vergeten

Waartoe? Bedachtzaam zijn in je woorden is natuurlijk altijd goed. Ook hierin is het zo belangrijk om te bidden in de Geest, je gebed door de Heilige Geest te laten leiden. En niet een veelheid van woorden doet ons gebed krachtig zijn, maar de wetenschap wie we zijn in Christus: kinderen Gods en geen bedelaars. Vanuit die positie heeft ons gebed kracht en autoriteit en zet het dingen in beweging

Gebed:nWat geweldig, Heer, dat U een God bent die wil dat we met U communiceren en dat U dat ook met ons doet. Leer ons ook hierin, door Uw Geest, die onze helper is, om dat op de juiste wijze te doen. In ootmoed, met respect, maar ook met kracht en autoriteit.

Arie de Paauw

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.