Aanroepen

Leave a comment Standard

De HEERE is rechtvaardig in al Zijn wegen, goedertieren in al Zijn werken. De HEERE is allen nabij die Hem aanroepen, allen die Hem in waarheid aanroepen. Hij vervult het verlangen van wie Hem vrezen, Hij hoort hun hulpgeroep en verlost hen. — Psalmen 145:17-19 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Psalm 145

Wie? De HERE, JHWH, de God die is, die was en die komt

Wat? Is rechtvaardig in al Zijn wegen, goedertieren in al Zijn werken, allen die Hem aanroepen is Hij nabij, hij hoort dat hulpgeroep en verlost

Waar? In elke nood, er is geen nood zo groot, of God heeft er een oplossing voor, echt? ja, echt!

Waarom? Hij is rechtvaardig en goed, Hij vervult het verlangen van hen die Hem vrezen, in een liefdevolle relatie ontzag en eerbied voor Hem hebben

Wanneer? a) als we Hem aanroepen, in waarheid
b) als we Hem vrezen

Waarvoor? Roepen duidt op een hard volume. Roepen doe je niet zachtjes, het laat ook je afhankelijkheid zien. Als je in het water gevallen bent, fluister je niet:’Help’, maar schreeuw je het uit! Zo ook als je echt in de problemen zit, niet fluisteren maar aanroepen. Hard. Het ligt misschien niet in onze calvinistische aard, maar het is wel Bijbels. Toen mijn vrouw en ik eens problemen hadden in de gezinssfeer, waren we in de herfstvakantie in een bergachtig gebied. We klommen een berg op en daar, waar niemand ons hoorde, riepen we het uit tot God. Voor de Kerst had Hij, op een hele bijzondere manier, voor uitkomst gezorgd

Waartoe? Hoort God ons niet dan? Natuurlijk wel! Hij hoort ook je gezucht en geklaag. Maar Hij wil dat we het, in onze nood, uitroepen, echt, waarachtig beseffend er is geen andere uitweg meer dan de hulp van God. Verhef je stem, roep het uit en je zult dingen zien waarvan je geen besef hebt, zo gaat Hij je helpen (Jer. 33:3) Gewoon doen!

Gebed: Ja, Heer, wie U aanroept in de nood, vindt Uw gunst, oneindig groot (Ps. 86:3 berijmd 1777) en zo is het Heer. Ik roep U aan, dank U dat U hoort en verhoort in Jezus Naam

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.