Sola Fide

Comments 2 Standard

Want de gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. — Romeinen 1:17 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Romeinen 1:16-17

Wie? De rechtvaardige, iemand die rechtvaardig is in de ogen van God

Wat? Zal uit geloof leven, het eeuwige leven ontvangen

Waar? Hier al, in dit leven. Iedereen die de Here Jezus, uit geloof, aanneemt als Heiland en Verlosser gaat over van bestemming eeuwige dood naar eeuwig leven

Waarom? Omdat dat nu eenmaal de enige weg is tot behoud, redding, zaligheid. Sola Fide betekent: Door geloof uit alleen. Geen enkel werk van onze kant kan de genade bewerkstelligen. Dan zou het geen genade meer zijn, maar verdienste

Wanneer? Deze tekst zette het leven van Maarten Luther op zijn kop. Na zijn zoektocht door tal van ‘goede werken’ besefte hij dat alleen door het geloof de mens behouden kan worden

Waarvoor? De trits van de reformatie was dan ook Sola Fide, Sola Gracia (alleen door genade) Sola Scripura, (alleen door het Woord). En dat is nog steeds zo. Alleen door geloof, uit genade, dat we leren kennen door het woord, want het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit het Woord van God

Waartoe? Geloof is en blijft de enig manier om die genade te ontvangen. Want we moeten het wel aanpakken, aannemen. Ik spreek soms wel eens mensen uit de ‘zwaardere kerken’ ze hebben geen handen gekregen om het aan te pakken zeggen ze, maar dat is een leugen. Johannes zegt het in zijn evangelie hoofdstuk 1:12 zo duidelijk. Wie Hem hebben aangenomen heeft hij macht gegeven om kinderen van God te worden. Wanneer we dat niet aanpakken, gaat het onze neus voorbij en dàt is pas zonde. Ongeloof is de enige zonde die je uit de hemel houdt. Jezus riep:Het is volbracht, m.a.w. Hij had er alles aan gedaan. De bal ligt nu bij ons. Open je hart voor de Here Jezus, laat Hem binnen en het feest zal beginnen!

Gebed: Dank U, Heer, voor Uw genade, liefde en gerechtigheid. Dat wij dat uit geloof mogen aanpakken, met beide handen. Als er iemand verloren gaat ligt het niet aan U. U geeft het, wij pakken aan, tot onze redding

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

2 gedachtes over “Sola Fide

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.