Gehoorzaamheid

Leave a comment Standard

Hoewel Hij de Zoon was, heeft Hij toch gehoorzaamheid geleerd uit wat Hij heeft geleden. En toen Hij volmaakt was geworden, is Hij voor allen die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwige zaligheid geworden. — Hebreeen 5:8-10 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Heb. 5:1-10

Wie? De Zoon van God, de Here Jezus Christus

Wat? Heeft, hoewel Hij dat was, noch gehoorzaam moeten zijn. Was Hij dat niet dan, jazeker wel, maar niet automatisch. Net als bij ons was het ook voor Hem een keuze

Waar? Denk bijvoorbeeld aan de verzoeking in de woestijn, waar de duivel Hem alle koninkrijk der aarde aanbood, maar zonder de weg van het lijden. Op dat moment had Hij kunnen kiezen, om die weg te gaan. Wij zouden dan eeuwig verloren zijn geweest

Waarom? Omdat alleen door de weg van het lijden, aan het kruis, de prijs betaald kon worden. De losprijs waarmee wij zijn vrijgekocht

Wanneer? De vrijheid is voor ons allen beschikbaar, door geloof ontvangen we dat, in gehoorzaamheid

Waarvoor? Wordt er dan toch nog iets van ons gevraagd? Gehoorzaamheid?Je hoort het zo vaak, zeker in evangelische kringen: ‘Ik moet niks. Alles is genade…’ maar hier zegt de schrijver toch heel duidelijk dat we pas in gehoorzaamheid het eeuwige heil zullen ontvangen. Gehoorzaam aan de roep van de Vader en de Zoon, door de Heilige Geest bewerkt: bekeert U. Keer je om en ontvang de genade door geloof.

Waartoe? Dan ontvangen we het eeuwige leven als geschenk. Dan zijn we ook gehoorzaam aan wat Hij van ons vraagt, niet uit angst of uit moeten, maar uit liefde, gedreven door de Geest. Zoals Hij gehoorzaam was, kunnen ook wij gehoorzaam zijn. Het is een keuze die je alleen maar zegen op zal brengen

Gebed: Dank U, Here Jezus, dat U ervoor koos om de weg van de gehoorzaamheid te gaan, ook al wist U dat het lijden ondraaglijk zou zijn. Toch koos U ervoor, voor mij, voor ons, zodat wij eeuwig kunnen leven. Duizend, duizend maal O, Heer, zij U daarvoor dank en eer

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.