Hoofd en lichaam

Comments 2 Standard

Kollosenzen 1:17-18
En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem.
En Hij is het hoofd van het lichaam, namelijk van de gemeente, Hij, Die het begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.(HSV)

Lezen: Kollosenzen 1:15-23

Wie? De Here Jezus Christus, van Nazareth

Wat? Is voor alle dingen en alle dingen bestaan tezamen door Hem. D.w.z. dat Hij er voor de schepping al was, geboren, niet gemaakt, zegt de belijdenis van Nicea. Hij was bij de schepping betrokken

Waar? Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente, jij en ik. Wij moeten als lichaam dus doen wat Hij zegt

Waarom? In ons hoofd zitten de hersenen, ons verstand. Zij sturen het lichaam aan. Wanneer er iets mis is in de hersenen, merk je dat aan het lichaam.

Wanneer? Toen de Here Jezus op aarde was, was Hij het lichaam. Hij deed de wonderen en de tekenen. Bij zijn afscheid zei Hij, dat de wonderen en de tekenen ons zouden volgen. Het lichaam van Jezus zijn wij dus, jij en ik

Waarvoor? En aangezien Hij in alles de eerste zou zijn, mogen, kunnen, moeten wij Hem volgen. Daarom wil ik een discipel zijn. Sinds de uitstorting van de Heilige Geest is het lichaam, wij dus, bekwaam gemaakt om de plaats van de Here Jezus op aarde in te nemen. Aangezien wij met meer zijn in aantal dan Hij was, kunnen we ook grotere=meerdere dingen doen (Joh. 14:12)

Waartoe? Opdat de wereld weet dat God niet veranderd is, Zijn Geest nog steeds krachtig werkt, Jezus de Zoon van God is en er geen andere weg is tot God, de Vader, dan door Hem (Joh.14:6) En dat zullen ze van ons moeten horen en zien. Laat je daarom vullen met de Heilige Geest, de Opstandingskracht en ga er in wandelen en bewegen. Geloven saai? Als je een dood lichaam bent wel, maar wanneer je je laat aansturen door het Hoofd is iedere dag weer spannend!

Gebed: Dank U, Here Jezus, dat U het Hoofd ben en ik, samen met allen die in U geloven, Uw lichaam. Ik kies ervoor om aan U gehoorzaam te zijn en de dingen te gaan doen die U deed. Tot eer van God de Vader, door de kracht van de Heilige Geest

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

2 gedachtes over “Hoofd en lichaam

  1. We mogen Hem volgen en onze positie innemen. Iedere dag weer een nieuwe uitdaging en kostbaar dat we het niet alleen hoeven te doen. Ik bid dat Jezus door ons merkbaar mag zijn voor diegene die we vandaag tegen komen. En laten we ook bidden voor onze kinderen. Gezegende dag en dank voor Het Woord.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.