Spiraaltje

Leave a comment Standard

Wees allen eensgezind, vol medeleven, heb de broeders lief, wees barmhartig en vriendelijk. Vergeld geen kwaad met kwaad of laster met laster, maar zegen daarentegen, omdat u weet dat u daartoe geroepen bent, opdat u zegen zult beërven. — 1 Petrus 3:8-9 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 1 Petrus 3:8-12

Wie? Allen, de lezers van de brief van Petrus

Wat? Worden opgeroepen om eensgezind te zijn, vol medeleven, de broeders (medegelovigen) lief te hebben, barmhartig en te zijn. Geen kwaad met kwaad te vergelden of laster met laster, maar goed te spreken, te zegenen

Waar? Voornamelijk in de gemeente, onderling, maar om een getuigenis naar buiten toe te zijn

Waarom? Zodat we zegen zullen beërven. Hier zien we dat het oudtestamentische zegen en vloek principe ook vandaag de dag nog geldt.

Wanneer? Ook hier geldt weer dat we dat altijd moeten doen. Als discipel van Jezus heb je gewoon nooit een time out 😉

Waarvoor? Anderen zegenen brengt de stroom van Gods zegen op gang. Dat is een bijbels principe. Eerst geven, dan zal je gegeven worden, eerst zegenen dan zal je gezegend worden. Maar ook het tegenovergesteld reageren komt hier aan de orde. Zegenen betekent letterlijk :goed spreken, zeker hier als tegenovergestelde van lasteren: kwaad spreken

Waartoe? Menselijk gezien reageren we op dezelfde manier als dat ons aan gedaan wordt, maar als discipelen van Jezus hebben we opdracht om de spiraal juist te doorbreken en de andere kant op te doen laten gaan. Dat is niet makkelijk, maar door onze Grote Helper, de Heilige Geest, kunnen we dat en kunnen wij juist het verschil maken. Binnen en buiten de gemeente. Omdat we wel ìn , maar niet van de wereld zijn. Gij geheel anders

Gebed: Het valt niet altijd mee, Vader, deze dingen te doen, die U zo van ons vraagt, maar de zegen, die het op gang brengt, is de moeite waard. Dank U, dat U ons nooit dingen vraagt die we niet zouden kunnen, maar dat U ons Uw Geest gegeven hebt om het te kunnen

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Arie en Margreet de Paauw

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.