Geduldig lijden

Leave a comment Standard

Mijn broeders, neem tot een voorbeeld van het lijden en van het geduld de profeten, die in de naam van de Heere gesproken hebben. Zie, wij prijzen hen gelukzalig die volharden. U hebt gehoord van de volharding van Job, en u hebt de uitkomst van de Heere gezien, dat de Heere vol ontferming is en barmhartig. — Jakobus 5:10-11(Herziene Statenvertaling)

Lezen: Jakobus 5:7-12

Wie? Mijn broeders, de lezers van deze brief van Jacobus, naar verluid, de broer van de Here Jezus. Geldt ook voor zusters

Wat? We moeten het voorbeeld van de profeten nemen, die geleden hebben, omdat ze in de naam van de Here gesproken hebben. Hun geduld is ons tot voorbeeld

Waar? Op de plaats waar we zulk lijden te verduren hebben. Dus lijden omdat we Gods woord spreken en Zijn wil doen

Waarom? We moeten geduld hebben, omdat de Here God uiteindelijk zelf de touwtjes in handen neemt en ons verlost, omdat Hij vol ontferming is en barmhartig

Wanneer? Wanneer we op Hem blijven vertrouwen en geduld oefenen. Het woord zegt het al: oefenen, hoe vaker je het doet, hoe beter het zal gaan

Waarvoor? Dit lijden heeft dus absoluut niets te maken met ziekte of wat dan ook. Sommigen wachten lijdzaam af, dat is iets anders. Zij laten zich leiden door angst. Stel dat God niet geneest, wat dan? Dan is het veiliger om maar niet voor de zieken te bidden…. Maar waar is je vertrouwen dan?

Waartoe? In de volgende perikoop gaat het over hoe je, in de gemeente, met ziekte moet omgaan. Niets lijdzaam, de oudsten roepen, zonden belijden, zalven en genezen, zo eenvoudig is het. Maar lijden omwille van de naam van Jezus doe je alleen maar, als je voor die Naam uitkomt en je er niet voor schaamt. Dan kan je te lijden hebben onder smaad, pestgedrag, noem maar op, op school, je werk, of zelfs in de kerk. Dat mag je geduldig dragen, uitziende op de verlossing en daar voor bidden. Bidden voor hen die ons vervolgen. Dat is de opdracht, tegengesteld reageren. In het koninkrijk van God staat alles op zijn kop!

Gebed: Ik dank U, Heer, dat een partje van de vrucht van de Geest geduld is. Dat dat partje maar snel mag ontwikkelen in mijn leven. Ik bid voor allen die moeten lijden omwille van de Naam van Jezus. Geef hen geduld en volharding, tot eer van Uw naam

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.