De Naam Jezus

Leave a comment Standard

Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest; en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. — Matteus 1:20-21 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Matteus 1:18-25

Wie? Een Engel van de Here, zou Gabriel geweest kunnen zijn, maar wordt hier niet met name genoemd

Wat? Geeft in een droom aan Jozef, de verloofde van Maria, de opdracht om bij haar te blijven en haar als vrouw tot hem te nemen, omdat zij zwanger is uit de Heilige Geest en een kind zal baren die ze de naam Jezus moeten geven

Waar? In een droom. Opvallend is dat zowel Zacharia als Maria een engel in levende lijven zien, maar Jozef hem ziet in een droom. Ook later weer als hij de opdracht krijgt te vluchten. Ook hier weer Jozef, de dromer?

Waarom? Hij moet Jezus heten, omdat Hij Zijn volk zal redden, bevrijden, behouden van hun zonden en de gevolgen daarvan

Wanneer? Het begint bij de geboorte, of eigenlijk al bij de ontvangenis. Een onecht kind, niet gepland, in een voerbak gelegd als wiegje, op de vlucht voor Zijn leven. Later gekruisigd en gedood. Allemaal facetten van het plaatsvervangend lijden en sterven van de Here Jezus

Waarvoor? De naam Jezus, Yeshoua, is zo belangrijk, daarom worden er ook twee engelen ingeschakeld om er zeker van te zijn dat Hij de juiste Naam krijgt. Gabriel zegt het ook tegen Maria. Het betekent: God redt. We hoeven onszelf niet te redden door super ons best te doen, Hij doet het, uit genade

Waartoe? Al onze inspanningen om bij God in een goed blaadje te komen zijn tevergeefs, ze zijn van nul en gener waarde. Alleen de Naam boven alle Naam, de Naam van Jezus geeft ons die redding. Want al wie die Naam, de Naam van Jezus aanroept zal behouden, gered, bevrijd worden. De Naam voor wie ziekte moet wijken, demonen op de vlucht slaan, mensen worden gered. Het machtigste wapen in onze geestelijke strijd. Wanneer we in die Naam bidden is er verhoring. Wees zuinig op die kostbare Naam, de Naam van Jezus! Ken jij die Naam nog niet? Die naam draagt mijn Heiland, mijn lust en mijn lied!

Gebed: Dank U, Here Jezus, voor Uw naam, de Naam boven alle Naam, voor wie elke knie zich zal buigen en elke tong zal belijden dat U, en U alleen, Heer bent. Die Naam mogen we met respect en eerbied gebruiken en de kracht er van zien. Dank U dat bovennatuurlijk werd vastgelegd hoe U moest heten, omdat U bent zoals U heet: de redding Gods. Heer, Ik prijs Uw grote naam

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.