Glorieuze eenheid

Comments 2 Standard

En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn; Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad. — Johannes 17:22-23 (Herziene Statenvertaling)
Lezen: Johannes 17

Wie? De Here Jezus

Wat? Heeft ons, Zijn discipelen, volgelingen, Gods heerlijkheid, Zijn glorie, gegeven

Waar? Toen Hij op aarde was, aan de discipelen, nu Hij in de hemel is, aan ons, door de Heilige Geest

Waarom? Opdat wij volmaakt één zouden zijn en opdat de wereld erkent dat God Hem gezonden hebt en ons liefgehad heeft, zoals Hij Hem heeft liefgehad.

Wanneer? Wanneer wij één zijn.

Waarvoor? Hoe belangrijk eenheid is, blijkt weer uit deze tekst. Tommy Tenney noemt dit wel het onverhoorde gebed van de Here Jezus. De wereld zal pas erkennen dat Hij door God gezonden is als wij één zijn. Dat wil niet zeggen dat het een eenheidsworst moet worden, maar dat we samen gaan voor de heerlijkheid van God

Waartoe? Zijn glorie, de kracht van de Heilige Geest moet die eenheid brengen. Hoe vreemd dat dàt nu juist de splijtzwam is. Geneest God vandaag nog? Zijn de gaven van de Geest ook nog voor vandaag? Of eigenlijk niet vreemd. De vijand wil niet dat we één zijn, om dezelfde reden dat Jezus dat wel wil. Als we dus weer gaan steggelen over deze dingen spelen we er eentje in de kaart. Zoek Zijn heerlijk Zijn glorie en de kracht van de Geest. De wereld wacht erop, dan kan ze worden gered….!

Gebed: Ik belijd U, hemelse Vader de onenigheid in Uw kerk, over van alles en nog wat en nog het meest over de Geest. Laat Uw glorie zien, kom met kracht, opdat wij één zijn en opdat de wereld erkent dat U Uw Zoon gezonden hebt en ons liefgehad hebt, zoals U Hem hebt liefgehad.

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

2 gedachtes over “Glorieuze eenheid

  1. Hoi Arie,
    denk nog vaak terug aan die middag in Terneuzen!

    Maar vandaag heb ik nog verder over deze tekst gemediteerd; en kom tot volgende antwoorden op de Wie-vraag:
    eigenlijk is het in deze tekst de vraag: Wie in wie?

    opdat zij één zijn zoals wij; ik in hen en u in mij……. één zijn zoals wij……

    wij = God de Vader én de Zoon én de Heilige Geest = een drie-eenheid.
    zij zoals wij = de mens zoals de drie-eenheid
    ik in hen = De Geest van de Zoon in ons
    en
    u in mij = De Geest van de Vader in de Zoon
    dat is herstel van de scheiding na de zondeval = > als de mens zo weer verbonden wordt met Gods Geest

    dan

    zullen “zij” volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.

    hierin is “zij” de mensen (gelovigen) onderling…………..? En de mensen van deze wereld?
    Niet alleen de gelovigen, maar tot doel dat ook de ongelovigen Jezus zullen erkennen als Heer.

    wat denk jij?

    Willem Jan

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.