Wat is Wijsheid?

Leave a comment Standard

Het beginsel van wijsheid is de vreze des HEEREN en de kennis van de heiligen is inzicht. — Spreuken 9:10 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Spreuken 9

Wie? Geldt voor iedereen

Wat? Dat het beginsel van wijsheid de vreze, het diepe ontzag voor de Eeuwige is en kennis van de Heilige inzicht

Waar? Overal en in iedere situatie

Waarom? De HERE vrezen heeft niets met angst te maken, maar met ontzag. De Here God is aan de ene kant je Vader, zo je wilt Papa, maar tegelijkertijd is Hij ook de Hoogheilige, de Schepper van hemel en aarde

Wanneer? Altijd, want dit is een bijbels principe, wat je overal en altijd moet toepassen

Waarvoor? Intimiteit en ontzag sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar aan. Ik word altijd stil als ik besef, dat die ontzagwekkende, almachtige en eeuwige God, Zich ook weer niet te groot voelt om met mijn persoontje bemoeienis te hebben. Dat maakt je nederig en klein, tegelijkertijd ontzettend blij en dankbaar

Waartoe? God is groot en vreselijk, maar dan in de goede zin van het woord. De Engelsen zeggen ‘awesome’ en wij zeggen ook weer vreselijk goed, in die zin klinkt het ook door in Psalm 150 (oude berijming) Hoe groot en vreselijk zijt G’ alom. Wanneer we dat beseffen, dan gaan we ook uit die bron van wijsheid putten, de Heilige Geest, die net zo goed God is en klaar staat om ons die wijsheid te geven, in iedere omstandigheid en soms zelfs woorden van wijsheid, als de gave van de Geest, zodat je dingen weet, die je niet kunt weten, omdat Hij ze je ingeeft. Dat is pas wijsheid

Gebed: Dank U, Vader, voor Uw wijsheid, dat is te weten dat er met U niet te spotten valt, maar dat U ons alle wijsheid wilt geven, als we daarom vragen, zodat we er niet in te kort behoeven te schieten.

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Op de hoogte blijven van de mooie dingen die we voor God kunnen doen?
Www.handelingen2000nu.ga

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.