Zondagsrust

Leave a comment Standard

En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat. Daarom, de Zoon des mensen is Heere, óók van de sabbat. — Marcus 2:27-28 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Marcus 2:23-28

Wie? De Here Jezus tegen de Farizeeën

Wat? Zegt, als antwoord op hun commentaar dat de discipelen aren plukten op de sabbat, dat de sabbat er is voor de mensen en niet andersom

Waar? De sabbat is ingesteld in het paradijs, na de schepping van de mens

Waarom? Omdat het goed was en nog steeds is om na zes dagen arbeid een dag rust te hebben, voor ontspanning en om elkaar te ontmoeten rondom Gods Woord

Wanneer? Altijd, steeds maar jagen en werken is niet goed voor de gezondheid. Maar zoals de Farizeeën ermee omgingen toen, en sommige christenen nu, is zo wettisch, dat het gewoon nergens meer op slaat en het doel voorbij streeft

Waarvoor? Als kind al ging ik de strijd aan met mijn ouders wat je nu wel of niet zondags mocht. Ik ‘lustte’ bijvoorbeeld op zondag geen ijs, als we bijvoorbeeld bij mijn opa op bezoek waren en er een ijscoman voorbijkwam, want op zondag kocht je niet. Maar de rustdag is er voor ons en niet andersom

Waartoe? Aan de andere kant zie je ook dat wanneer mensen uitspreken dat ze vrij zijn van de wet, dat vaak met het sabbatsgebod te maken heeft. Dat hoeven we dan niet meer te houden, maar de verboden op stelen, moorden en overspel gelden dan wel weer. Als Jezus zegt dat Hij Heer is over de sabbat, bedoelt Hij te zeggen, dat de wet er is om ons te beschermen, tegen onszelf, tegen overspannenheid en burn-outs, tegen onze werkgever. Maar laat geen enkele wet je vrijheid benemen, want we zijn vrij in Christus. Luister naar wat Hij van je vraagt en doe dat

Gebed: Dank U, Here Jezus, dat U de wet hebt vervuld, dank U, Vader, dat U regels hebt gegeven om ons te beschermen, uit liefde voor ons. Dank U bovenal voor Uw genade, die ons in staat stelt te leven tot Uw eer

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Voel je vrij om deze Opfrisser te delen op Twitter, Facebook, Google+ of waar dan ook, met bronvermelding

Op de hoogte blijven van de mooie dingen die we voor God kunnen doen?
Www.handelingen2000nu.ga

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.