Eet smakelijk

Comments 2 Standard

Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt. Want het wordt geheiligd door het Woord van God en door het gebed. — 1 Timoteus 4:4-5 http://dawo.nl/?p=4395

Lezen: 1 Timoteus 4:1-5

Wie? De Here God = Vader, Zoon en Heilige Geest, de hele Drie-eenheid was bij de schepping betrokken

Wat? Alles wat Hij geschapen heeft is goeds en niets verwerpelijk

Waar? Met name om te eten, dus aan de eettafel

Waarom? Omdat het geheiligd wordt door het Woord van God (de Here Jezus) en door het gebed

Wanneer? Wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt

Waarvoor? De wettische Joden kwamen achter de apostelen aan en probeerden de genade te roven door weer wetten op te leggen. Met name de spijswetten waren in die tijd een heet hangijzer. Zegt Paulus hier in Timoteus dat je ze dus maar overboord moet gooien? Het ligt er maar net aan wat voor waarde je eraan hecht. Wetten zijn nooit bedoeld om je te beperken of te knechten en kunnen je niet redden of rechtvaardig maken. Ze kunnen je wel beschermen.

Waartoe? In Handelingen 15:28,29) geeft het eerste apostelconvent duidelijke instructies waar de gelovigen uit de heidenen zich aan moeten houden: ‘Want het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:dat u zich onthoudt van afgodenoffers, van bloed, van het verstikte en van hoererij. Als u zich ver van deze dingen houdt, zult u juist handelen. Vaarwel.’ Dus geen Joodse wetten en gebruiken, feesten of dagen, die verplicht zouden zijn. Doe je dit wel, uit respect voor God, dan is het geweldig, maar geen must. Laten we ons niet opnieuw een wet op laten leggen. Weet wel, dat Gods wetten goed en heilig zijn en waard zijn om na te leven, ook de spijswetten. Het eten van varkensvlees bijvoorbeeld is minder gezond dan ander vlees, afgezien van alle hormonen en andere rommel die de fokkers erin stoppen. En dat geldt voor zoveel dingen. Een oude gewoonte is te bidden voor, te danken na het eten en dan een stukje uit de bijbel te lezen. Een goede gewoonte, als je deze tekst zo leest. Bovenal is dankbaarheid de sleutel, omdat alles wat we ontvangen uit Zij hand komt. Eet smakelijk

Gebed: Dank U, Heer, voor alle goede gaven die U ons dagelijks geeft, eten en drinken, een dak boven ons hoofd. u zorgt voor ons tot in detail en het mag nog lekker smaken ook! U bent geweldig!

Bron:www.dagelijkswoord.nl.

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Deel gerust, maar zet de bron er wel bij

Deze Opfrisser is gratis, ons steunen kan altijd. Maak een gift over op NL14INGB0004693016 tnv Arbeiders in de oogst ovv Opfrisser

Op de hoogte blijven van de mooie dingen die we voor God kunnen doen?
Www.handelingen2000nu.ga

 

2 gedachtes over “Eet smakelijk

  1. Hoi Arie,

    Dat stukje waarin Paulus een paar regels geeft voor ons als heidenen, daarin schrijft hij over bloed. Wat bedoelt hij? Bloed drinken? Of vlees met bloed, dus niet koosjer geslachte dieren? Ik dacht eigenlijk het laatste want meerdere gedeeltes in de bijbel vertellen over het belang van koosjer slachten. Ik eet geen vlees meer, maar tot ik mij hierin verdiepte slurpte ik ook lekker mn jus op naast mn medium gebakken steak ( rauw vlees dus met bloed) . Hoe zie jij dit?

    Mvg

    Veronique

    • Het SAP wat uit een biefstuk komt is geen bloed, maar vleesnat, dus mag je gerust van genieten. Bloedworst is wat anders, daar wordt echt bloed voor gebruikt. Bij twijfel niet doen, maar niet uit vrees, maar uit liefde.
      Zegen, Arie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.