Wijsheid van Boven

Leave a comment Standard

Maar de wijsheid die van boven is, is ten eerste rein, vervolgens vreedzaam, welwillend, voor rede vatbaar, vol barmhartigheid en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd. — Jakobus 3:17 http://dawo.nl/?p=4457

Lezen: Jakobus 3:13-18

Wie? De wijsheid die van boven is

Wat? is 1) Rein, 2) vreedzaam, 3) welwillend, 4) voor rede vatbaar, 5) vol barmhartigheid en goede vruchten, 6) onpartijdigheid en 7) ongeveinsd

Waar? Zij komt van boven, van God, gewerkt in ons door de Heilige Geest, als tegenstelling van de wijsheid die van beneden, van de duivel is (15,16)

Waarom? God is licht en in Hem is geen duisternis. De duivel noemt zich licht (lucifer) maar is dat zeker niet, hij bewerkt afgunst en eigenbelang in ons hart met als gevolg, wanorde en verwarring

Wanneer? Maar deze wijsheid van boven staat ons te allen tijde ter beschikking, omdat de bron, God de Heilige Geest in ons woont. We hoeven er alleen maar om te vragen, leert Jacobus ons in hfdst. 1:5 en dan krijgen we het overvloedig, zonder verwijt

Waarvoor? Al deze eigenschappen van de wijsheid (7, het getal van de volheid) staan ons dus ter beschikking. Daarmee is het ook meteen de maatstaf of wijsheid nu van God afkomt of niet., bekend. We kunnen dat dus hier aan toetsen. Is de raad die je van iemand krijgt in tegenspraak met deze 7? Dan weet je de bron!

Waartoe? De Bijbel is zo leerzaam en praktisch, we moeten er gewoon meer mee doen! Er naar luisteren en toepassen. En leren luisteren naar de Stem van God, Hij geeft ons instructies en goede raad. Toetsen kunnen we dat aan Zijn eigen Woord en aan deze 7 richtlijnen. Praktischer kan het niet zijn!

Gebed: Dank U, Vader, voor uw Woord, dank U, Here Jezus, dat u het vleesgeworden woord van God bent en dank U, Heilige Geest, dat U ons overvloedige wijsheid geeft. Ook voor de alledaagse dingen van vandaag mogen we U erbij roepen en U staat paraat om ons van die wijsheid te voorzien

Ook iedere dag de Opfrisser met de 7 W’s in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Deel gerust, maar zet de bron er wel bij

Deze Opfrisser is gratis, ons steunen kan altijd. Maak een gift over op NL14INGB0004693016 tnv Arbeiders in de oogst ovv Opfrisser

Op de hoogte blijven van de mooie dingen die we voor God kunnen doen?
Www.handelingen2000nu.ga

Kijk ook in de webshop: http://opfrisser.com/shop/

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.