Eensgezind

Leave a comment Standard

Maar ik roep u ertoe op, broeders, door de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u allen eensgezind bent in uw spreken, en dat er onder u geen scheuringen zijn, maar dat u hecht aaneengesmeed bent, één van denken en één van gevoelen. — 1 Korintiers 1:10
Lezen: 1 Korintiers 1:3-14

Er was eens een man, die jarenlang alleen op een onbewoond eiland had gewoond. Toen men hem vond, zagen ze dat hij niet alleen een huis voor zichzelf had gebouwd, met alle hem ten dienste staande middelen, maar ook een kerkje. Hij leidde de mensen rond en even later vond men weer een kerkje. Heb je twee kerken gebouwd?, vroeg men hem. Ach ja, zei hij, daar ging ik vroeger…..

Zo is het met velen van ons gegaan. Om wat voor reden dan ook hebben we de kerk, waar we eerst gingen verlaten en zijn nu ergens anders. Ik spreek daar geen oordeel over uit, maar mensen die mij kennen weten wat mijn uitspraak altijd is: ‘Tenzij God duidelijk tegen je spreekt, blijf dan op je post’ Maar dat is niet altijd gemakkelijk of mogelijk. Sommigen kunnen de honger en de dorst niet aan, naar het zuivere evangelie. Anderen worden uitgekotst omdat ze een andere mening hebben over bepaalde zaken, soms heel subtiel, maar je merkt dat men over je praat.

Paulus doet het zeer, dat er partijschappen zijn. Hij vermaant de broeders (maar ook de zusters) zelfs namens de Here Jezus. Wat had hij het in deze tijd moeilijk gehad?! Na het schisma tussen Rome en Byzantium zijn er in de afgelopen eeuwen tig grote en kleine geweest. En hoe terecht sommige afscheidingen, vrijmakingen, scheuringen of splitsingen ook waren, het doet de zaak van de Here Jezus geen goed. Aaneengesmeed, een van denken en gevoelen. Poe poe, dat vraagt nogal wat. Eenheid is een wapen. Zegt de Here Jezus niet over het rijk der duisternis dat het geen stand kan houden als het verdeeld is. Als dat al voor dat rijk geldt, hoeveel te meer dan voor Zijn Koninkrijk?

Gelukkig zie je ook toenadering en er mogen best verschillen zijn, maar laten we ons niet uit elkaar drijven. Juist in deze tijd is het zo belangrijk dat we ons als christenen één weten, één met Hem en één met elkaar. Laten we de overeenkomsten zoeken en dat zou ‘Jezus Christus en Dien gekruisigd’ moeten zijn, zoals Paulus dat verderop noemt en elkaar vrij laten in beleving en uitvoering. Want we hebben een wereld te winnen, die verloren gaat zonder Jezus. Dáár zou onze prioriteit moeten liggen en nergens anders. Discipel van Jezus zijn wil zeggen dat je gaat doen wat Hij deed: ‘het verlorenen zoeken en het behouden (Luc.19:10) Dan hebben we onze handen vol en geen tijd meer om verdeeld te zijn!

Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Deel gerust, maar zet de bron er wel bij

Deze Opfrisser is gratis, ons steunen kan altijd. Maak een gift over op NL14INGB0004693016 tnv Arbeiders in de oogst ovv Opfrisser

Op de hoogte blijven van de mooie dingen die we voor God kunnen doen?
Www.handelingen2000nu.ga

Kijk ook in de webshop: http://opfrisser.com/shop/

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.