Werkplezier

Leave a comment Standard

En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen, in de wetenschap dat u van de Heere als vergelding de erfenis zult ontvangen, want u dient de Heere Christus. — Kolossenzen 3:23-24

Lezen: Kolossenzen 3:18-4:1

Al een hele tijd had ik het verlangen om voltijds voor de Heer te gaan werken. Toen ik in oktober 2013 werd ontslagen dacht ik dan ook dat dat moment was aangebroken. In die twee jaar hebben we veel voor de Heer kunnen doen. Onze Bijbelschool kreeg steeds meer gestalte, we hebben onze zendingsreis naar Curacao gemaakt en vorig jaar, in twee jaar tijd zo’n 1250 mensen tot Jezus geleid met het Rotterdams Evangelisatie Doorbraak Team. Toen werd ik december vorig jaar weer aangenomen in een baan, die veel energie vraagt. Minimaal 50 u per week, iedere vier weken berekbaarheid, ook in het weekend, een hele omschakeling dus, waar ik in het begin best moeite mee had. Ik kon niet meer de straat op om te evangeliseren, iets wat ik zo ontzettend graag doe en meer activiteiten staan op een laag pitje. Er gebeuren ook geweldige mooie dingen: vandaag, als afsluiting van de Module: de Pijlers, zullen er twee mensen gedoopt worden!

Deze tekst heeft mij veel geholpen en ja, dit gaat gewoon over werk, sterker nog: slavenarbeid, als je de context leest. Toch roept Paulus ons op om alles wat we doen, het van harte te doen, als voor de Here en niet voor mensen. Wanneer je dat gaat inzien en je je denken daarin verandert, ga je toch anders naar het werk. Dan zal je uitstraling opvallen bij collega’s en meerderen. Je motivatie en je instelling bepalen of jij het naar je zin hebt op je werk. Belangrijk is te weten, dat het Gods plan is waar je nu bent. Want zijn waar Hij wil dat je bent, maakt dat je goed in je vel zit. Beïnvloed jij de mensen en de sfeer, of is het andersom? Ben jij het zuurdesem wat het hele deeg doorzuurt, zodat het kan rijzen? Of ben je de zuurpruim, die de hele sfeer verziekt? Ook dat is weer een keuze, die je zelf maakt en waar de Heilige Geest je bij kunt helpen!

Dan nog even over de erfenis. Slaven kregen geen erfenis, in de tijd waarin dit geschreven werd, maar Paulus zegt dat hen, en ons, een geweldige erfenis wacht! Naast ons behoud, uit genade, is er nog een beloning voor wat we met onze talenten hebben gedaan in ons leven. Denk aan de gelijkenissen met de ponden en de talenten. Is het dan niet geweldig om straks te kunen horen: Goed gedaan, trouwe dienstknecht! Je houding hier bepaalt dat! Alles wat niet uit geloof gedaan wordt is zonde, zegt de Romeinenbrief. Ga in geloof, met vreugde naar je werk en je beloning zal navenant zijn! Veel werkplezier, maar geniet eerst maar van je weekend!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.