Administratie klopt niet


Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven. Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven. — Galaten 2:19-20
Lezen:Galaten 2:19-20

Dit is weer zo’n tekst die we zouden moeten kunnen dromen. In mijn vorige gemeente was er een liedje van, je zong de onberijmde tekst (NBG). In no time zit zo’n tekst dan in je hoofd. Zingend bijbelteksten leren, onberijmd, wie gaat er meer van maken? Het leert zoveel makkelijker.

Maar deze tekst is zo ontzettend belangrijk om aanvallen van de boze af te slaan, als je weer (eens) de plank hebt misgeslagen. Hij is dan degene die je aanklaagt. Maar proclamatie van deze tekst doet hem vluchten met de staart tussen de benen. Want ik ben dood voor de zonde, gestorven voor de wet, dat wil zeggen dat de wet mij inet meer aan kan klagen. Iemand die is overleden kan nooit meer een bekeuring krijgen, zo eenvoudig is het. En als het wel zo is, klopt er iets niet in de administratie. Dus als de duivel je aanklaagt, klopt zijn administratie niet, want we zijn dood. Samen met Christus medegekruisigd, staat er letterlijk. Dus toen Hij daar hing, hingen wij daar ook. En nu leven wij door geloof in de Zoon. Dat is het enige wat ons kan redden, het geloof in de Here Jezus. Geloof dan in Hem, met je hele hart, als je dat al niet zou doen en vertrouw op Hem, volledig.

Deze tekst wil echter niet zeggen dat we ons niet zouden moeten bekeren, integendeel. Berouw en bekering worden haast niet meer gepredikt, maar zijn nog steeds essentieel in de boodschap van het evangelie. Breek met de zonde, maar wel in de kracht van de Heilige Geest, anders wordt het weer eigen werk en dat kan een dode nu eenmaal ook niet meer.

Wie zei er dat geloven moeilijk was?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s