Mijn broeders, heb het geloof in onze Heere Jezus C


Mijn broeders, heb het geloof in onze Heere Jezus Christus, de Heere der heerlijkheid, zonder aanzien des persoons. — Jakobus 2:1
Lezen: Jakobus 2:1

Wat hebben deze twee dingen nu met elkaar te maken, zul je misschien zeggen? Je moet geloven zonder aanzien des persoons? Als je natuurlijk verder leest gaat het over arm en rijk, dat we daar geen verschil in mogen maken. Jacobus, naar zeggen een van de broers van de Here Jezus, is een man die zegt dat woorden en daden samen moeten gaan. In dat licht kom je al wat verder. Eigenlijk zegt hij hier, dat als je gelooft, je niemand voor mag trekken, of mag benadelen, maar dat voor ons iedereen gelijk is. Ooit bedachten we met onze band daar het woordje ‘samenheid’ voor, als tegenhanger van apartheid. Inmiddels al weer zo’n 30 jaar geleden geschreven, maar nog steeds actueel. Ook toen waren er mensen tegen de komst van vluchtelingen (Soweto)

Eigenlijk best lastig, je hebt toch wel allemaal je voorkeur. De een is ook aardiger dan de ander, waar of niet? Maar geloven zonder aanziens des persoons, vindt natuurlijk zijn wortel in het feit dat Gods genade ook voor alle mensen geldt. D.w.z. Voor iedereen die die genade aanneemt. Het aanbod is voor iedereen, het gaat pas gelden door geloof in Jezus. Zo is het ook voor ons. God houdt van ons zoals je bent, hoor je wel eens zeggen. Vaak wordt dat als verontschuldiging gebruikt van ‘ik ben nu eenmaal zo’, maar zo is dat niet bedoeld. God houdt van ieder mens zoals hij is,maar teveel van ons om ons zo te laten.

Rijk en arm, in oude kerken zie je nog wel eens banken die rijk versierd zijn voor de rijken, die hebben dus niets van deze tekst begrepen. Geloven en onpartijdig zijn horen bij elkaar. Ieder mens, ook al is hij te vies om aan te pakken heeft recht op het horen van de boodschap van het evangelie en om omarmt te worden door de gemeente Gods. Zoals Jezus juist daar te vinden was, zo schittert de kerk daar door afwezigheid. Tijd om er iets aan te doen, vind je niet?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s