Sterven = winst

Leave a comment Standard

Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst. — Filippenzen 1:21

Lezen: Filippenzen 1:19-26

Of je het respect moet noemen weet ik niet, maar als je kijkt wat een zelfmoordterrorist over heeft voor de zaak waar hij (of zij) in gelooft, dan is dat nogal wat. Kijk ik naar mezelf, dan denk ik, zou jij dat ook doen? Ik weet wel er zit vaak angst achter, of dwang, of de zekerheid dat een martelaar het eeuwige leven van Allah krijgt als hij voor de goede zaak sterft. Maar toch. Matthijs Buwalda schrijft het volgende in zijn liedje: )

Deze week hadden Margreet het er nog over hoe geweldig, maar ook verschrikkelijk, het is om vrouw en kinderen voor je ogen te zien worden vermoord en dan nog te knielen en vergeving te vragen voor de moordenaars. Verkondigen we eigenlijk een niet te gemakkelijk evangelie? Ja, het is gratis, volbracht en betaald aan het kruis, maar dan. Indien iemand niet bereid is zijn kruis op te nemen en Mij te volgen, kan je Mijn discipel niet zijn, zegt Jezus. Discipelschap wat je je leven kost, is een wapen in de geestelijke strijd (Openbaring 12:11)

Paulus zegt hier eigenlijk dat hij liever dood is, bij Christus te zijn, dan nog te leven. Hij is aan het eind van zijn leven in gevangenschap in Rome, wachtend op de uitspraak van de rechter, op wie hij zich beroepen heeft, toen hij nog in Jeruzalem was. Is hij moedeloos? Geeft hij er de brui aan, depressief? Nee, verre van dat. want hij weet dat hij, met zijn leven, nog veel vrucht zal kunnen dragen. Maar hij houdt zoveel van Jezus, hij verlangt zo naar Zijn nabijheid, dat hij deze zin neerschrijft. En weet je, je kunt dit alleen maar zeggen, als je echt alles hebt overgegeven, dat je eigenlijk al dood bent (en begraven) met Christus zoals hij dat zegt in Gal. 2:20

Dan heb ik nog een weg te gaan, want het leven is waard om geleefd te worden, en dat mag ook, iedere, door God gegeven dag, is er eentje waar we ten volle van mogen genieten. Maar liever sterven dan te leven, is een hele stap verder. Heer, dank U, dat U zowel het willen als het werken in mij werkt!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.