Welvaartsevangelie


Want u kent de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij omwille van u arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden. — 2 Korintiers 8:9

Lezen: 2 Korintiers 8:1-15

Nou, Nou, die Paulus. Zet hem maar gerust weg in het rijtje van Joseph Prince, Joel Onsteen e.d. Welvaartspredikers! Want wat hij hier toch zegt is toch je reinste Welvaartsevangelie? Dat Christus arm geworden zodat wij rijk zouden zijn?

Er zijn mensen die dit allemaal vergeestelijken, dat onze rijkdom Zijn heerlijkheid is, Zijn genade etc. Maar als je het hele stukje leest gaat het gewoon over geld. Paulus doet een oproep op vrijgevig te zijn voor de heiligen in Jeruzalem, opdat er gelijkheid zou zijn tussen de broeders onderling. In de eerste gemeente hadden ze alles gemeenschappelijk, een soort commune eigenlijk en, niemand kwam tekort.

Nee hoor, het gaat hier echt over aardse bezittingen. Zijn armoede, het ontdaan zijn van al Zijn luister als de Zoon van God, deed Hij zodat het aan niets hoeft te ontbreken voor hen die in Hem geloven. Zei Hij niet in Johannes 10:10: ik ben gekomen opdat zij leven hebben en overvloed? De rijkdom die we hier hebben is het resultaat van de omwisseling aan het kruis, waar Hij niet alleen onze zonden en ziekten op zich nam, maar dus ook onze armoede. Maar net zo min als iedereen meteen ook genezen wordt als hij of zij Jezus aanneemt, is er ook een traject te gaan om Zijn rijkdom te ontvangen. Natuurlijk is het genade, dat is genezing ook, maar geloof is het middel om dat te ontvangen.

Het hoeft ons aan niets te ontbreken, als Hij onze Herder is. Wat je met die rijkdom doet, is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Gebruik je die alleen maar voor het genot van jezelf, of juist om het Koninkrijk van God te zegenen? Dat is het hele verhaal achter deze tekst: zoals het jullie aan niets ontbreek, zorg ervoor dat ook je medebroeders en zusters genoeg hebben. Weet je nog, Gods genade gaat pas stromen als wij beginnen met geven. (De weduwe van Sarfath) Begin dus maar, blijmoedig, niet om iets terug te ontvangen, maar uit liefde, tot God en tot onze naaste!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s