Voorwaarden en beloften


Offer dank aan God en kom aan de Allerhoogste uw geloften na. Roep Mij aan in de dag van benauwdheid; Ik zal u eruit helpen en u zult Mij eren. — Psalmen 50:14-15

Lezen:Psalm 50

We hebben het al vaker gehad over beloften en voorwaarden. Vandaag hebben we er weer zo eentje.Het gevaar schuilt erin, dat we ontzettend ons best gaan zitten doen, terwijl alles wat we krijgen toch genade van God is. Dat is een absolute waarheid. Alles wat God ons wil geven is reeds voor betaald met het kostbare bloed van Zijn Zoon. Toch zegt Hij ook dat wanneer we bepaalde dingen in de praktijk gaan brengen we kunnen rekenen op Zijn zegen. Dat is vaak zo in de Bijbel. Wanneer we een kant van de zaak benadrukken, doen we de andere tekort. Een voorbeeld is redding. Aan het kruis betaalde de Here Jezus voor de noden van de hele wereld. Maar om dat te laten gelden voor jou, zul je Hem in geloof moeten aannemen als je Redder en Verlosser. 100 % Gods werk, 100 % jouw verantwoording.

Zo kan je de tekst van vandaag ook zien: Ik zal je uit je benauwdheid helpen. 100 % Gods werk. Hoe treedt dat in werking? Offer Hem dank en kom Hem je geloften na. Dank offeren is niet op een mooie zondagmorgen (alleen) met je handen in de lucht een fijne worship dienst hebben. Nee, dank offeren is, juist in de benauwdheid, als je het helemaal niet meer ziet zitten, als alles donker om je is en de hoop menselijkerwijs vervlogen, zeggen: Ik loof U Heer, U bent mijn God! Door je tranen en de pijn heen Hem alle eer geven. Dat opent de weg, waardoor Zijn zegen kan komen. Wij Nederlandsere staan bekend als klagenbroers, altijd mopperen en zeuren. Maar wanneer we onze houding veranderen en ons denken gaan vernieuwen, veranderen we onze focus van ons en ons probleem naar Hem!

Misschien heb je nog beloften, aan God of anderen, die je niet hebt ingelost. God vraagt ook betrouwbaarheid aan ons. Dat ons Ja, Ja is en ons nee, nee. Heb je iets beloofd en het nog niet gedaan? Het zou je zegen wel eens tegen kunnen houden of belemmeren.

Roepen naar God, het uitroepen naar Hem is de derde voorwaarde om Zijn zegen te kunnen ontvangen. Dat wil niet zeggen dat een snikkend gebed in alle stilte geen waarde heeft. Maar het uitroepen naar Hem, in onze nood geeft alleen al bevrijding. Misschien ben je niet in die omstandigheid om je stem te verheffen, het uit te roepen, te schreeuwen. Laat het anderen dan voor je doen. Het geeft een teken van overgave weer. Echt uitroepen naar Hem zegt: ik kan het niet alleen, ik heb U nodig. En dat mag je laten horen, liefst luid en duidelijk!

En dan, misschien wel het belangrijkste. Als we Gods redding hebben ervaren uit de benauwdheid, vergeet dan niet om Hem de eer te geven. Hij is het zo waard! Grappig dat de zegen hier ingebed is in lof en eer!

Door zo je hele levensstijl te veranderen en om te buigen naar Zijn wil, open je de deur ook voor Zijn zegen. Toetsing is natuurlijk belangrijk. Maar laat je, ook door mij, geen schuldgevoel aanpraten. Schuldgevoelens komen van de duivel, de Heilige Geest zal je altijd naar Jezus brengen. Richt je enkel en alleen op Hem en geef Hem de eer! Zijn glorie zal je omstralen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s