Geweldloos

Leave a comment Standard


Wees niet jaloers op een man van geweld en verkies geen van zijn wegen, want wie afwijkt van de rechte weg is voor de HEERE een gruwel, maar met de oprechten gaat Hij vertrouwelijk om. — Spreuken 3:31-32
Lezen: Spreuken 3:21-35

Jaloezie is nooit goed, alhoewel de Bijbel zegt, dat God een jaloerse God is, Die niet duldt dat we andere goden aanbidden. Dus in die zin, is het positief. Maar jaloers zijn op iemand die het beter heeft dan wij, zou ik meer vertalen met afgunst. Het de ander niet gunnen, omdat jij dat wil hebben. Hier zegt de Spreukendichter dat we zeker niet jaloers moeten zijn op een man van geweld. Op iemand die met geweld, of dat nu fysiek of verbaal is, aan zijn trekken komt. Ik zet er expres verbaal bij, omdat ook dat een vorm van geweld kan zijn. Intimidatie, arrogantie, manipulatie, het zijn dingen die niet bij een christen thuishoren. Helaas zien we in de praktijk anders. Als je niet doet wat ik zeg…… Maar geweld is niet hoe God wil dat we leven. Zegt Hij niet juist in Zach 4:6 dat we het juist van Zijn Geest moeten verwachten? 

Zachtmoedigheid, een partje van de vrucht van de Geest,  is het tegenovergesteld van geweld, alhoewel dat niet betekent dat we over onszelf heen moeten laten lopen. De Bijbel zegt dat Mozes de zachtmoedigste was van alle mensen. Toch leidde hij meer dan een miljoen Israëlieten door de woestijn naar het beloofde land. Voorwaar geen kleinigheid. 

De sleutel is vers 32: wie afwijkt van de rechte weg: m.a.w. hij die zijn eigen gang gaat en niet doet wat God van Hem vraagt is een gruwel voor de Here. Ook in deze genadetijd! Laat de genade nooit een vrijbrief zijn om te zondigen, daar is Jezus bloed te kostbaar voor! Genade is de kracht om, door Zijn Geest, een godvruchtig leven te leiden. Met vallen en opstaan, dat wel. Maar juist door de vertrouwelijke omgang met God, de intimiteit die we met Hem mogen en kunnen hebben, zijn we in staat om dicht bij Hem te blijven. En juist omdat hij in ons woont, het wonder van Pinksteren, kunnen we de vijand aan, en vaak zijn onze eigen begeerten en lusten dat, we kunnen de duivel tenslotte niet overal de schuld van geven. Maar met Hem, Die in mij woont, zijn we meer dan overwinnaar, ook op dat gebied!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.