Grote schoonmaak



Maar wat voor mij winst was, dat heb ik om Christus’ wil als schade beschouwd. Ja, beslist, ik beschouw ook alles als schade vanwege de voortreffelijkheid van de kennis van Christus Jezus, mijn Heere, om Wie ik dat alles als schade ervaren heb. En ik beschouw het als vuiligheid, opdat ik Christus mag winnen, en in Hem gevonden word. — Filippenzen 3:7-9
Lezen: Filippenzen 3:2-16

Een van de dingen waar Paulus in zijn bediening het meeste last van had, was het gepredikte Wetticisme van zijn broeders naar het vlees, de Joden. Zodra hij ergens was geweest en een gemeente was ontstaan, na het prediken van de genade boodschap, kwamen zij en probeerden de wet weer in te voeren als middel om gerechtvaardigd te worden. Ze probeerden de joodse rituele wetten weer in te voeren, de feesten en zelfs de besnijdenis.Wanneer Paulus het over zijn beroemde ‘doorn in het vlees’ heeft, bedoelt hij dit en niet de een of andere ziekte, zoals wel eens beweerd wordt. Hij begint dit tekstgedeelte dan ook met de waarschuwing op de honden en de slechte arbeiders te letten. Alles wat ons afhoudt, iedere vorm van prestatie gevraagd aan ons, is schade, vuilnis, drek.

Paulus noemt op wat hij allemaal voor zou kunnen hebben, zijn Jood zijn en de dingen die hij deed voor God. Alles is schade omdat het hem afhield van Jezus. Alle dingen, misschien in beginsel ook mooi, die ons afhouden van de genade is vuilnis. Ik hoor heden ten dage weer mensen pleiten om terug te gaan naar de joodse wortels van ons geloof door de Sabbath te houden, de feesten weer te vieren (op de originele data) enz. En als je dat wilt doen: Prima, ik hou je niet tegen. Maar op het moment dat je denkt daardoor dichter bij God te kunnen komen, omdat je dat doet, is het schade. Alle dingen waardoor we denken een wit voetje te kunnen halen bij God, zijn schadelijk voor ons, omdat ze uiteindelijk alleen maar onze eigen ego strelen. We worden alleen maar wit(ter dan sneeuw) door het bloed van Jezus, uit genade!

Het gaat maar om een ding: de voortreffelijkheid van de kennis van Jezus Christus. Hem te kennen en de kracht van Zijn opstanding (de Heilige Geest) (vers 10) Dat is onze hoogste prioriteit. Alles wat je daarvan afhoudt? In de vuilnisbak ermee, grote schoonmaak

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s