Omdenken


Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk: dat is uw redelijke godsdienst. En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. — Romeinen 12:1-2
Lezen: Romeinen 12:1-8

Omdenken, dat is weer een nieuwe term in Nederland. Er is zelfs een website over; daar staat de definitie: Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws

Nu is er volgens Prediker niets nieuws onder de zon, dus ook dit niet. De Bijbel noemt het alleen vernieuwing van je denken. Dat je dus anders denkt dan voorheen. Dat is een proces, maar begint, zoals zo vaak in het geloof, met een wilsbesluit. Het eerste wat we daarvoor moeten doen is: overgave, zoals vers 1 zegt: onze lichamen wijden als een levend offer, heilig en aangenaam voor God. Dat kan omdat we gewassen zijn in het kostbare bloed van Jezus. Het tweede is niet gelijkvormig worden aan deze wereld. Een wereld die leeft in zonde en waar iedereen, die Jezus (nog) niet kent, op een ramp afstevent. Een wereld die draait om genot en het grote IK. Wij moeten dus juist een andere gezindheid hebben, een vernieuwde gezindheid, door de Geest. Ons hart kan al aan Jezus toebehoren, maar ons denken moet nog worden vernieuwd. Dat kan op verschillende vlakken. Denk aan ziekte. Velen is geleerd dat ziekte een straf van God is en als we daardoor getroffen worden heeft gebed dus geen zin. Dat riekt naar fatalisme, het is Gods wil, dus daar kunnen we niet tegenin gaan. De Bijbel leert ons echter dat zij die (ernstig) ziek zijn, overweldigd zijn door de satan (Hand. 10:38) Reden te meer om daar tegen op te komen, in gezamenlijk gebed, de ziekte te bestraffen en genezing uit te spreken. Vernieuwing van je denken. 

Nog een? Vluchtelingen. Je kunt ze zien als een ramp, die ons land verspoelen, onze banen en huizen inpikken (wat overigens niet klopt) en er op wildersachtige manier tegenaanschoppen. Iets wat ik, jammergenoeg, ook medebroeders en zusters zie doen. Of je kunt denken: wat een geweldige manier om deze mensen van het evangelie te vertellen, die we anders nooit konden bereiken.

In alle omstandigheden hebben we vernieuwing van ons denken nodig. Weet je nog? Wel zijn geheel naders, dus ook in onze manier van denken. Denk je in problemen of denk je in mogelijkheden? (DIP of DIM) Iedere situatie waar we ons voor geplaatst zien, is een uitdaging om Gods grootheid te laten zien. Zeg het maar tegen Hem: ben benieuwd, Heer, hoe U dit gaat doen medewerken ten goede. Moet jij eens opletten wat er gebeurt. Omdenken is eigenlijk bekeren van je negatieve gedachten en beseffen dat Gods plan voor ons leven: het goede, het welbehagelijke en  het volmaakte is. In welke situatie je je ook bevindt: God heeft een geweldig plan met jouw leven. Dat gaan geloven is vernieuwing van je denken. Positief denken? Ja, want negatief denken opent de deur voor de vijand en die willen we toch niet binnen hebben?

Een gedachte over “Omdenken

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.