Gekruisigd

Leave a comment Standard


Maar wie van Christus zijn, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd. — Galaten 5:24http://dawo.nl/?p=4724

Lezen: Galaten 5:22-26

Ben je van Christus? Weet je jezelf gekocht en betaald met Zijn kostbaar bloed? Leef je uit Zijn genade? Als je antwoord ja is, zeg ik: Prijs de Heer. Maar dan komt deze tekst in beeld. Hiervoor heeft Paulus het over de vrucht van de Geest (1 vrucht, negen partjes) Een tekst die we allemaal geweldig vinden, maar die pas in werking treedt, as we de tekst van vandaag gedaan hebben: ons vlees met zijn hartstochten en begeerten kruisigen, nee, gekruisigd hèben. Dat betekent een stuk van jezelf verloochenen. Jezus zei: ‘als je je kruis niet opneemt en Mij volgt, kan je mijn discipel niet zijn’ (Luc.14:27) Dat is nogal wat. Je kruis opnemen en Hem volgen = in Zijn voetsporen treden. De dingen doen die Hij deed. 

Zijn offer was het ultieme beeldvan  zelfopoffering. Alles wat Hij had, Zijn leven, Zijn kostbare bloed, gegeven voor onze redding. Gratis en voor niets voor een ieder te verkrijgen. Maar wil je Hem toebehoren, dan blijkt daar toch ineens een prijskaartje aan te hangen: zelfverloochening, zelfopoffering. Misschien willen we wel te goedkoop de genade aannemen. We hoeven er niets voor te doen betekent niet dat we er niets meer voor wìllen doen. Leven in Zijn voetspoor, als een discipel van Jezus betekent dus niet meer je eigen begeerten en hartstochten achterna lopen, maar ze kruisigen , dat is dus ter dood brengen. We kunnen niet én de vrucht van de Geest voortbrengen én tegelijkertijd die van het vlees. 

Wil je meer van Gods Geest, niet alleen in vrucht maar ook in gaven? Dan is er een weg te gaan: jezelf volledig overgeven en zeggen: hier ben ik, Heer, gebruik mij. Ben je het zat om je eigen genot achterna te lopen? Hier ben ik, Heer, gebruik mij. Wat het ook kost? Wat het ook kost! Dan komt de Heilige Geest ons te hulp en helpt ons dat te doen. Hij is tenslotte de Helper, Degene die je erbij roept. 

Laten we ons leven tegen de spiegel van Gods Woord houden en zeggen met Psalm 139: Doorgrond mijn hart en ken mijn weg, o Heer, zie of er nog een heilloze weg is en leid mij op de eeuwige weg. Dan kunnen we, samen met Zijn Geest een vruchtbaar leven leiden, tot eer van Zijn Naam? Wil je dat? Haal hamer en spijkers en begin met kruisigen, samen met de Geest. Wat zullen we dan een mooie kerk krijgen. Verbeter de kerk, begin bij onszelf 😉

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.