Wapenrusting (3)

Comments 2 Standard


Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden. Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid, en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid, en de voeten geschoeid met bereidheid van het Evangelie van de vrede. — Efeziers 6:13-15http://dawo.nl/?p=4727

Lezen: Efeziers 6:10-20

Er zijn al eerder Opfrissers over de wapenrusting verschenen je kunt ze lezen op:

Wapenrusting

Wapenrusting (2)

En aangezien nu nog steeds niet alle teksten over de wapenrusting zijn ‘opgefrist’ zal er minstens nog wel eentje volgen. Vandaag dus het eerste deel van de wapenrusting:

– de gordel van de waarheid-

-het borstharnas van de gerechtigheid-

– de schoenen van de bereidheid van het Evangelie van de vrede.

Je moet je altijd een Romeinse soldaat voorstellen bij deze wapenrusting. Ze waren gekleed in een lange rok.  Als je dan moest vechten zorgde die rok ervoor dat je struikelde omdat je benen erin verstrikt raakte. Met de gordel stopten ze dus de lange gedeelten bij elkaar, zodat hun benen vrij waren. Leugens doen je verstrikt raken. Van de ene leugen komt een andere en op het laatst weet jezelf niet meer wat je hebt verteld en wat nu precies de waarheid is. Daarom moeten we ons omgorden met de waarheid. De Waarheid bij uitstek is natuurlijk de Here Jezus zelf. Wanneer we ons met hem omgorden, kan niemand er meer bij.

Het borstharnas beschermt ons hart, dat volgens Spreuken boven alles te bewaren is. Het is ons hart wat Jezus wil hebben en waar Hij in wil wonen. Het is ook ons hart waar de tegenstander op loert. Wanneer we dat bewaken met het borstpantster van de gerechtigheid, zijn we veilig. Het is namelijk niet onze, eigen, gerechtigheid, maar die we van Jezus hebben gekregen, toen we ons leven aan Hem gaven. De duivel wil ons echter laten geloven dat we dat niet zijn, omdat we nog steeds worstelen met zonde in ons leven. ‘Zie je nu wel?’ Slist hij in ons oor, ‘ je bent helemaal niet gered, want je zondigt nog. Je hebt je hart nog helemaal niet aan Jezus gegeven, het is van mij’. Bewaar dus je hart, door te pleiten op Gods beloften! Net zo min als dat je iets hoefde in te brengen om gered te worden, kan je ook niets doen om uit die genade te vallen!

En dan die schoenen. Iemand zei wel eens dat de wapenrusting alleen maar bestond uit verdedigingswapens. Nou dat klopt niet. Je schoenen zijn een aanvalswapen bij uitstek. Je kan er flink mee trappen, maar dan moeten het wel stevige schoenen zijn, eerder soldatenlaarzen en geen teenslippers of crox. Iedere ziel die we voor Jezus winnen is een schop in de maag van de duivel, omdat we een prooi van hem losrukken van voor de poorten van de hel vandaan. Begrijp je nu ook, dat er zoveel weerstand is tegen ‘zieltjes winnen’? Zielen die niet gewonnen worden gaan verloren. Geloof, dat wanneer mensen Jezus uitnodigen in hun hart, er echt iets gebeurt. Misschien zien we het niet meteen, maar eenmaal Jezus in je hart? Dan gaat hij er nooit meer uit! Ik lees zoveel over evangelisatie, zelfs met gebed voor zieken en dat is geweldig, maar zolang er geen zielen worden gewonnen, missen we het doel. Onze schoenen zijn die van de vrijmoedigheid en niet die van de angst. Ook niet om de zielen die we tot Jezus leiden en dan uit te oog verliezen. Wat zal er mee gebeuren, zal het beklijven?  We moeten vertrouwen, dat wanneer Hij een werk in iemand begint, Hij het ook zal afmaken. 

Zo mogen we er dan vandaag erop uit gaan. En ja, er is een strijd aan de gang, maar met Hem zijn we meer dan overwinnaars. Maar we moeten ons wel bewapenen met de wapenrusting die God ons heeft gegeven. Hij doet dat niet voor niets!

Advertenties

2 gedachtes over “Wapenrusting (3)

  1. Goed dat je deze uitleg op internet zet. Het is noodzakelijk dat je begrijpt wat de Bijbel je wilt leren zodat je weet wat je als christen doen moet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.