Willekeur?



Want niet uit het oosten of uit het westen of uit de woestijn komt het verhogen, maar God is Rechter: Hij vernedert de een en verhoogt de ander. — Psalmen 75:7-8http://dawo.nl/?p=4728

Lezen: Psalm 75

Er zijn mensen die geloven dat God een God van willekeur is. Daar lijkt het hier ook wel op: Hij vernedert de een en verhoogt de ander. Willekeur. Alsof hij met een groot telefoonboek op Zijn schoot zit en namen prikt: Jij wordt wel behouden, jij niet. Je kunt het ook uitverkiezing noemen. Niets wat we er nog aan doen, zal ons helpen, als we uitverkoren zijn komen we er en als dat niet zo is, dan komen we er toch niet.

Of, de een, die zich juist inzet voor Gods Koninkrijk, leeft volgens Zijn inzettingen, vroom en oprecht, wordt ernstig ziek, bij de ander, die maar raak leeft, alles doet wat God verboden heeft, lijkt alles voor de wind te gaan. Willekeur?

Allereerst mogen we nooit buiten Gods genade rekenen. Ik hoorde laatst een voorganger zeggen: ‘ik denk dat we zullen opkijken wie we in de hemel zullen zien’ (en misschien ook wel wie juist niet) Het is inderdaad zo, dat we ons heil niet hoeven te verdienen, anders zou het geen genade meer zijn, maar verdienste. Dus een ieder die wordt gered, wordt dat uit genade. Uit genade zijt gij behouden (Efeze 2:8), door het geloof, het is een gave van God. Die gave slaat niet op geloof, in deze zin,maar op de genade. Geloof is het middel om de gave te ontvangen. Sterker nog: Het aanbod van de genade is er voor ieder mens, door te gaan geloven (werkwoord) ontvangen we dat. Daarom wil God ook dat we het evangelie verkondigen tot aan de einden der aarde, iedereen moet het horen.

Oké, maar die willekeur dan, met ziekte en zo? Misschien ben je ziek en lig je te vechten tegen die ziekte, Waar heb ik het aan verdiend? Zul je misschien denken. Ook dat zit verankerd in ons westerse denken. We denken aan het verdien-model. Als er iets gebeurt moet er een oorzaak zijn. En in veel gevallen kan dat ook zo zijn. In ons leven, en zelfs in dat van onze (voor)ouders kunnen deuren zijn opengezet, waardoor ziekte, pijn of verdriet ons leven is binnengekomen. Vraag God om openbaring, waardoor dat dan is gekomen, sluit de deuren en gebied de ziekte te gaan.

Maar soms is dat niet het geval. Weet dan in ieder geval, dat ziekte niet van God komt en dus geen straf van Hem is! Dat is een leugen uit het rijk der duisternis. Welke vader straft zijn kind nu door het ziek te maken? Dus onze hemelse Vader al zeker niet! (Psalm 103:13)

God is rechter, er komt een dag dat hij zal oordelen, de levenden en de doden. Alleen door geloof ontvangen we Zijn genade. Niet uit willekeur, Hij wil tenslotte niet dat er ook maar iemand verloren gaat! Hij wil ook niet dat er iemand ziek is. Daarom stierf Jezus aan het kruis en werd Hij gegeseld voor het kruis, opdat Zijn striemen onze genezing zijn! Verhogen komt dan ook niet uit het oosten of het westen van politieke leiders of van doktoren, maar alleen van Hem. Dat alleen al is een geweldige troost!

 

#Opfrisser

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s