Bezwijken van verlangen

Leave a comment Standard


Hoe lieflijk zijn Uw woningen, HEERE van de legermachten. Mijn ziel verlangt, ja, bezwijkt zelfs van verlangen naar de voorhoven van de HEERE; mijn hart en mijn lichaam roepen het uit tot de levende God. — Psalmen 84:2-3http://dawo.nl/?p=4741

Lezen: Psalm 84

De schrijver van deze Psalm leefde in de tijd dat de tempel nog in Jeruzalem stond. Een aantal keren per jaar gingen de Israëlieten naar Jeruzalem om daar de, door God ingestelde, feesten te vieren. Tussentijds moest men teren op datgene wat er in die tijd was gebeurt.

Hoe gelukkig zijn wij dan nu, na Pinksteren! Niet alleen omdat we wekelijks naar de kerk kunnen. De kerk is namelijk niet Gods Huis, het is een Godshuis, een spatie maakt veel verschil. De kerk is ook niet de plaats waar we Gods aanwezigheid alleen maar kunnen voelen. Nee, de Tempel, dat zijn wij! In ons woont de Heilige Geest, wij zijn een tempel van de Heilige Geest. Verlangen naar Zijn tegenwoordigheid, hoe mooi dat ook klinkt, is niet meer nodig. Iedere dag kunnen wij de verborgen omgang, zijn intimiteit ervaren, door gebed, door bijbellezen, door stil te zijn en Zijn stem te horen. Dichterbij dan in ons kan Hij niet komen. Het aflopen van conferenties waar Zijn tegenwoordigheid geclaimd wordt is prachtig en je kunt er gesterkt bij vandaan komen, maar kijk wat de vrucht is. 

Ik zou het om willen draaien. Denk je niet dat God bezwijkt van verlangen om intimiteit met ons, Zijn Bruid, te hebben? Zijn wij te druk met allerlei dingen, op zich misschien best belangrijk, maar hebben we daardoor minder of zelfs geen tijd meer voor Hem?

De psalmist bezwijkt van verlangen om dicht bij God te zijn. Even later zegt hij zelfs dat de voorhoven en zelfs alleen maar op de drempel vertoeven genoeg zou zijn. Wij mogen, ook vandaag weer naar de bijeenkomst die we kerk zijn gaan noemen. daar wordt Zijn Woord verkondigd (als het goed is) loven en prijzen we Hem (roepen het uit, zegt de psalmdichter) en is er tijd om gemeenschap te hebben met de andere heiligen. Bezwijken we van verlangen, of is het plicht?  Hoe je erheen gaat, met wat voor verlangen en verwachting, zal voor een groot deel uitmaken hoe God je vandaag zal kunnen zegenen…… Ga met verlangen, bezwijk van verlangen en vol verwachting. Want waar er twee of drie in Zijn naam, de naam van Jezus, samen zijn, is Hij in het midden. Dat Hij en Hij alleen vandaag het middelpunt zal zijn van iedere eredienst is mijn gebed. En dat wij, weer aangeraakt en vol van de Geest, iedere dag Zijn tegenwoordigheid mogen dragen en voelen, merkbaar voor de anderen om ons heen. Een gezegende zondag!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.