Gods liefde weerspiegelen


De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid. Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt. — 2 Korintiers 3:17-18http://dawo.nl/?p=4748

Lezen: 2 Korintiers 3:1-18

‘Een christen herken je aan zijn gepraat, zijn gewaad en zijn gelaat’ dat is een oud gezegde wat, zeker in reformatorische kringen, nogal eens gebezigd wordt. Onze woorden, onze kleding en ons gezicht moeten laten zien dat we bij Jezus horen.  Wel je zou kunnen zeggen dat het vandaag met name over dat gelaat gaat. Paulus refereert aan het feit dat toen Mozes van de berg, waar hij een ontmoeting met God had gehad, het volk Israel niet meer naar hem kon kijken,omdat hij zo ontzettend straalde. Hij deed daarom maar een bedekking op zijn gezicht.Ze konden het niet meer zien. Maar stond hij voor de Here, dan deed hij die bedekking weg. (Exodus 34:35) We zien zoiets ook bij Stefanus (Hand.6:15). 

Maar wat is het nu geweldig, dat we met een onbedekt gezicht de heerlijkheid van Gd als in een spiegel aanschouwen. Dat wij worden veranderd in onze gedaante naar het beeld van Jezus, van heerlijkheid tot heerlijkheid, van glorie tot glorie, door de Heilige Geest. Waar Hij is, is vrijheid. Dat is geen losbandigheid, maar het betekent dat er geen juk meer is van het moeten. Het is het lichte juk van Jezus (Mat.11:29), de dingen doen, die je voor Hem doet, uit liefde en compassie. Ons gezicht zal dan die liefde en ie blijdschap weerspiegelen. 

Dan gaan we stralen, dan is daar vrolijkheid in onze ogen, een lach op ons gezicht. Dan zien we er niet uit alsof we gedoopt zijn in citroensap, maar zijn we het zonnetje in huis, daar waar God ons heeft geplekt. 

We zongen vroeger in de kerk ‘Gods vriendelijk aangezicht, geeft vrolijkheid en licht, in al oprecht harten’ (Ps. 97:7 berijmd) Dat we in de tegenwoordigheid zijn geweest van die liefdevolle, vriendelijke God, kunnen we aan iedereen laten zien. Wat de omstandigheden ook zijn, laat Gods liefde prevaleren. Straal die uit, opdat het anderen tot jaloersheid zal brengen en zij ook die oprechte vrolijkheid willen hèbben. De blijdschap die U mij geeft, is meer dan de vreugde die de wereld geeft (Opwekking 654

Een gedachte over “Gods liefde weerspiegelen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.