Lelijk eendje, mooie zwaan

Leave a comment Standard


Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de wet en de profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid. — Romeinen 3:21-22http://dawo.nl/?p=4757

Lezen: Romeinen 3:21-31

Iedereen kent wel het sprookje van het lelijke eendje. Een zwanenei kwam in het nest van een eendenmoeder terecht. Het was groter dan de rest, maar moeder eend broedde het toch uit. Toen de kuikentjes uit het ei kwamen, viel het grote zwanenkuiken meteen op. Het was grof en lelijk, grijs en grauw, zeker vergeleken bij de tere eendenkuikens. Het zwaantje voelde zich minderwaardig, achtergesteld en werd gepest door zijn ‘broertjes en zusjes’

Veel mensen voelen zich een lelijk eendje, hetzij voor wat betreft hun uiterlijk, of op een andere manier, misschien wel hun verleden. Als je eens wist wat ik allemaal heb uitgevreten, zeggen ze dan.  Of door hun opleiding of gebrek daaraan.  Je ziet soms anderen, ook kerkmensen, afkeurend naar ze kijken en misschien wel, stiekum, de neus ophalen. Iemand vol tattoos, of homo of lesbienne, of whatever. Maar wat is de genade van God dan toch ontzettend rijk. Hij kijkt niet naar ons verleden, of hoe we eruit zien. Voor Hem zijn we allemaal gelijk. Als we Jezus hebben uitgenodigd in ons hart, gaat de metamorfose beginnen van lelijk eendje (door de zonde is iedereen lelijk) naar een geweldig mooie zwaan, het kind van God, dat we worden als we steeds meer op Jezus gaan lijken. In ons karakter, de vrucht en in ons doen, de gaven.

Is het niet geweldig? Ooit zongen we met mijn band: Ben je blank zwart, arm of rijk, ieder is voor God gelijk. En zo is het en zo blijft het. Jezus houdt van jeen je  mag komen zoals je bent: het lelijke eendje, maar Hij maakt je tot een trotse, fiere zwaan, sterk, maar ook trouw (Zwanenpaartes blijven altijd bij elkaar) Dat willen we toch allemaal! Dor het geloof hebben we die mogelijkheid gekregen. Dat is genade, niet omdat we het verdienen, maar gratis en voor niets.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.