Een God



Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één! Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht. — Deuteronomium 6:4-5http://dawo.nl/?p=4760

Lezen: Deuteronomium 6:1-9

Één God, de belijdenis van de orthodoxe joden. Velen riepen deze tekst toen ze de gaskamers werden ingeleid. De HERE, JHWH, is Één. Een krachtige belijdenis. Tegelijkertijd een struikelblok naar de godheid van Jezus en de Heilige Geest. Want één God en toch drie? Een mysterie. Ingewikkeld en dat is het.

Ik probeer het wel eens zo uit te leggen: we kennen allemaal water. Water kennen we als drie vormen, vast (ijs) vloeibaar (het water zelf) en als damp (als je het kookt), maar het is allemaal water.  Zo is het dus ook met God. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Drie verschijningsvormen voor Dezelfde. Wist je trouwens dat het woord Elohenu (Elohim), hier vertaald als God,  een meervoudsvorm is? Er staat dus eigenlijk: de HERE, onze Goden, zijn Een! En zegt God niet bij de Schepping: ‘Laat Ons mensen maken? Ook een meervoudsvorm. Zo eenvoudig is het 😉

Maar zie je ook in deze tekst dat liefhebben een opdracht, ja zelfs een gebod is? Hoe kan dat dan? Wel, houden van is een besluit van je wil, het is een keuze. Meteen daaraan vast zijn de gevolgen en uitingen van die liefde. Als je de dingen doet, die bij liefde horen, maar zelf niet liefhebt, wordt het plichtmatig en een last. Maar als je er voor kiest, met je hele hart, met je hele ziel en met heel je kracht om die persoon lief te hebben, worden die dingen een lust. Zo is het precies met het onderhouden van Gods geboden en inzettingen. Doe je ze omdat het moet, dan wordt het een last, maar doe je het omdat je van God houdt, dan wordt het een lust. David zingt het ook: Hoe lief heb ik Uw wet. (Psalm 119:97) Voor hem was het geen last, maar een hobby, een liefhebberij. Jezus zei: de wil van mijn hemelde Vader doen is mijn spijze en drank. (Joh 4:34) Hij had toen juist de samaratiaanse vrouw tot geloof gebracht. Zijn wil doen, dus zeker ook mensen bij Hem brengen, is, als je helemaal vol van Hem bent, geen opgave meer. Waar het hart vol van is…..

Al je het vervolg leest, zie je dat ook, je kinderen erover vertellen, het ze inprentten, dag en nacht. Het op de de deuren van je huis plaatsen en op riemen om je hoofd en armen. Kortom, iedereen mag het zien dat je bij Jezus hoort. (Www.xshirts.nl)  want ik schaam me het evangelie niet!

Laten we in woorden, maar zeker ook uit onze daden, laten zien, dat we van God houden, Die Zijn Zoon gaf als losprijs en Zijn Geest als Hulp, zodat ook in ons leven het onmogelijk mogelijk wordt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s