Strijden en grijpen



Strijd de goede strijd van het geloof. Grijp naar het eeuwige leven, waartoe u ook geroepen bent en de goede belijdenis afgelegd hebt voor vele getuigen. — 1 Timoteus 6:12http://dawo.nl/?p=4767

Lezen:  1 Timotheüs 6:11-16

Het EK nadert zijn einde. Vele landen hebben gestreden om in de finale te komen. Slechts twee zullen er staan. Portugal weten we al. Het gaat nu tussen Frankrijk en Duitsland. Er is gestreden. Mensen hebben zich dingen ontzegd om die prestatie te kunnen halen. Ik hoorde dat zelfs een speler van Wales zijn trouwdag had verzet omdat hij anders niet bij de finale had kunnen zijn, als ze gisteren hadden gewonnen.

Paulus vergelijkt het geloof vaak met een wedstrijd. Sport was voor Grieken en Romeinen een heel belangrijk iets. Niet alleen om te doen, maar ook om naar te kijken. Ook met deze tekst duidt hij weer op een sportevenement. De goede wedstrijd van het geloof. Om te kunnen winnen, zul je je ook bepaalde dingen moeten ontzeggen en anderen weer juist wel doen. De discipline die sportmensen hebben om uit te blinken in hun sport mis ik wel eens bij ons gelovigen. Het gevaar van genade is, dat het je lui kan maken. En ik dank de Heer iedere dag voor Zijn geweldige genade! En om dat eeuwige leven te ontvangen hoef ik het alleen maar aan te nemen. Maar om dat geloof te behouden, zullen we die strijd moeten voeren. Paulus noemt met name geldzucht als een bron waardoor velen van het geloof zijn afgedwaald. We leven in een prestatiegerichte maatschappij. Al met vier jaar naar het basis onderwijs en vanaf dat moment in het stramien van presteren, uitblinken etc.

Maar wat echt belangrijk is wordt zo vaak vergeten. Toen ik ooit in 1977 belijdenis deed, zei een van de oudere broeders: ‘Welkom in de strijd’ Ik dacht: waar heeft die man het over? Maar hij had gelijk. Geloven is niet achteroverleunen in je luie stoel, of achter de buis. Geloven is actie, strijden, hard werken, sommige dingen laten en andere juist weer doen. Maar het is iedere inspanning waard.

Redding is gratis, maar discipelschap is hard werken. Maar iedere zweetdruppel waard. Jezus zegt dat het koninkrijk van God baan breekt. Dat doet het zeker als we in actie komen en er als geweldenaars naar grijpen. Mat. 11:12

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s