Belachelijk verhaal

Leave a comment Standard


Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God. Want er staat geschreven: Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen. — 1 Korintiers 1:18-19http://dawo.nl/?p=4809

Lezen:1 Korinthiers 1:18-31

We hebben een belachelijk verhaal. Ergens is er een God, die het nodig vond Zijn Zoon te laten afslachten aan een kruis om zo een poging te doen om de mensheid van de ondergang te redden. Sindsdien heeft Hij een handjevol volgelingen, die zeggen dat Hij uit de dood is opgestaan en ook nog eens een keertje terug zal komen om orde op zaken te stellen. Hoe kan een god zo wreed zijn om een mensenoffer te vragen?

Dat is eigenlijk hoe veel mensen naar het evangelie kijken. Wat nu blijde boodschap? 

Maar het is de kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft. Soms kan je intellect je geloof in de weg staan. Zij die de workshop Doeltreffend Bidden hebben meegemaakt, weten vast nog wel dat het een bolwerk in iemands denken kan zijn, die hem of haar van Jezus af en dus uit de hemel houdt. Voor velen is het evangelie van het kruis belachelijk, dwaas, onzinnig. Zij zullen, als ze zich niet bekeren, ten onder gaan. Want God heeft er voor gekozen om zo iets onzinnigs te gebruiken om een ieder die dat gelooft, te redden. Het is dus een doodzonde als je niet gelooft. Tegenwoordig lijkt het wel of twijfel het nieuwe geloof is. We mogen twijfelen, zegt men dan. Wel, ik kan het nergens in de bijbel vinden, dat een ieder die in Hem twijfelt niet verloren gaat. Nee, een ieder die die dwaasheid van het kruis gelooft, gaat niet verloren, maar wordt gered. Zodra we gaan proberen de boodschap van het kruis te verdoezelen, omdat het toch wel wreed was en onsmakelijk, dan begeven we ons op glad ijs. Zonder de boodschap van de dood en opstanding van Jezus is ons geloof leeg. Dat is pas dwaas.

Ja, de wereld snapt het niet, geleerden snappen het niet. Maar er is kracht in het kruis, kracht in het bloed, kracht in de Naam van Jezus. Iedereen die dat gelooft, gaat niet verloren, maar wordt behouden. Geloof in Jezus geeft je die kracht. Laten we belachelijk zijn om de boodschap die we brengen, maar niet om hoe we die brengen. Ik zie soms mensen, ongetwijfeld heel oprecht, bezig met de boodschap op zo’n armzalige, knullige manier. Het ziet er niet uit. Nee, we representeren de boodschap van het Leven, van de Koning der Koningen. Dan mag het er netjes en goedverzorgd uitzien, gelikt, zo je wilt. Dat mag onze boodschap geen kwaad doen. De boodschap zelf is a ‘belachelijk’ genoeg. Maar 1 ding: schaam je niet voor het evangelie van het kruis, want het is de kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft. Je hoeft er niets voor te doen, alleen maar geloven. Jammergenoeg zal dat voor velen nog net te hoog gegrepen zijn. Niet omdat ze het niet snappen, maar juist omdat menselijke wijsheid dat in weg kan zitten. Dat bolwerk kunnen we slechten door het te bestoken met ons gebed. Die dwaasheid is onze kracht, want zonder kruis is er geen evangelie en is de boodschap niet meer blij.

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.