Trouw aan God



Daarom, heilige broeders, deelgenoten aan de hemelse roeping, let op de Apostel en Hogepriester van onze belijdenis: Christus Jezus. Hij is getrouw aan God, Die Hem aangesteld heeft, zoals ook Mozes trouw was in heel Zijn huis. — Hebreeen 3:1-2http://dawo.nl/?p=4824

Lezen: Hebreeën 3:1-6

Dat is me nogal een titel, die door de schrijver gebezigd wordt: Heilige broeders. Daar zullen de zusters zich in besloten moeten weten. Waar het omgaat is dat God ons als heilig aanziet. We hebben het daar vorige week ook al over gehad. Wat we ook doen, als we bij Jezus horen, ziet Hij ons aan als heilig. Maar we zijn niet alleen heilig en familie van elkaar. We zijn deelgenoten aan de hemelse roeping. M.a.w. we hebben allemaal een roeping. We zijn geroepen. En dat niet alleen: we zijn gezondenen, mensen die door God geroepen zijn en door Hem gezonden. Dat betekent Apostel. In die zin zijn we dat dus allemaal.  Waarheen? De wereld in om Hem bekend te maken, Jezus. Daarom wordt Hij ook als voorbeeld gebruikt. We moeten op Hem letten. Dat is logisch, toch? Als we volgelingen van Jezus zijn, moeten we Hem volgen, op Hem letten. Wat deed Hij, hoe deed Hij het? Als we dan het leven van Jezus bekijken, dan zien dat we, ondanks dat God ons als heilig ziet, flink tekort schieten.

Hij legde alles af. Zijn hemels koningschap, zijn plaats in de hemel, zijn goddelijkheid, om als mens naar de aarde te komen. Iedere status was Hem vreemd. Het ging Hem maar om een ding: het verlorenen te zoeken en het te redden (Luc.19:10) Zijn taak was als een geweldige Hogepriester te staan tussen God en mensen om verzoening te doen.

Ook wij zijn, volgen Petrus, een koninklijk priesterschap, staande tussen mensen en God om ze met Hem te verzoenen. Dat is de bediening van ieder gelovige; de bediening der verzoening.

Daarom snap ik niet dat evangelisatie er vaak maar bijhangt bij de meeste mensen en gemeenten. Als wij gezonden zijn, zoals Jezus gezonden is, dan is dat prioriteit nummer 1, althans, dat hoort het te zijn. Als God Zijn Geest gegeven heeft om ons kracht te geven om Zijn getuigen te zijn, waarom gebeurt dat dan zo weining? Zijn we er bang voor? Zijn we te verlegen? Schamen we ons? Mensen reageren wel eens op de verslagjes van ‘goed dat jullie dat doen’ of ‘goed van jullie’ Nu, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de gelovigen geactiveerd worden in Gods Koninkrijk. Als je een discipel bent dan hoor je toch op zijn minst de dingen te doen die Jezus deed: het verlorene zoeken,de  zieken genezen, demonen uitwerpen, alles uit een diepe bewogenheid met de schare die ronddoolt zonder herder.

Mozes was trouw, Jezus was trouw aan Zijn roeping. Zijn wij, u, jij en ik het ook? Ga doen waar je voor geroepen bent: Trek erop uit, ga en breng het goede nieuws! De wereld wacht nog steeds…..

Een gedachte over “Trouw aan God

  1. Ik ervaar dat het voor vele moeilijk is vrijmoedig te zijn maar ik hou vol om het wel te zijn en te blijven. Toch merk ik dat er verandering komt, de Heilige Geest werkt.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s