Groeien in genade

Leave a comment Standard


U dan, geliefden, omdat u dit van tevoren weet, wees op uw hoede, zodat u niet door de dwaling van normloze mensen wordt meegesleept en afvalt van uw eigen vastheid. Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen. — 2 Petrus 3:17-18http://dawo.nl/?p=4830

Lezen:  2 Petrus 3:11-18

Petrus sluit zijn tweede brief af met een waarschuwing. Nog net even tevoren heeft hij het gehad over de wederkomst van Christus. De dag dat de hemel en aarde in vuur zullen vergaan (is dus nog niet gebeurd) Nog even daarvoor deed hij de belangrijke uitspraak dat God niet talmt met de belofte, maar wacht, omdat Hij niet wil dat er mensen verloren gaan, maar dat alle mensen worden gered. Nu wij dat dan allemaal weten, moet we op onze hoede zijn voor dwalingen van mensen, zonder norm. Die maar leren dat je alles mag en kan doen, dat je wetteloos kan leven, omdat God toch wel vergeeft. We moeren oppassen voor allerlei ‘wind van leer’ zoals dat heet. En ons niet laten afvallen van onze eigen vastheid. Dat wat je zeker weet uit Gods Woord en ook hebt ervaren en doorleeft. 

Maar wij moeten groeien in de genade en in de kennis van onze Here en Verlosser, de Here Jezus Christus. Groeien in de genade, hoe doe je dat?  Dat doe je door vanuit die genade te leven. Die kracht die ons onze zonden heeft vergeven, is ook de kracht die in ons werkt om te leven naar Gods wil. Je kunt niet uit de genade leven en maar raak zondigen. Natuurlijk hebben we allemaal onze zwakheden,maar dat mag absoluut geen dooddoenertje zijn. God heeft ons de kracht en de mogelijkheid gegeven om te veranderen naar het beeld van Jezus. Op Hem gaan lijken zou het doel moeten zijn van iedere gelovige. Dan groei je in de kennis van Jezus. Wij, als lichaam van Christus, moeten dan toch ook op Hem gaan lijken. Doen wat Hij deed, leven zoals Hij deed, vrucht en gaven ten toon spreiden. Opdat de wereld wete dat Jezus Christus, de Zoon van God, gekomen is om het verlorenen te zoeken en het te redden. De tijd is kort, het einde nabij, volgen sommigen. Zijn en worden als Jezus is ons doel, dat is opgroeien in de genade en in de kennis van Hem. Hem leren kennen en de kracht van Zijn opstanding, dat is de Heilige Geest in ons, Die dat allemaal mogelijk maakt. Tot Zijn eer en glorie. Fijne zondag! 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.