Lachen

Leave a comment Standard


Toen de HEERE de gevangenen van Sion terug deed keren, waren wij als mensen die droomden. Toen werd onze mond vervuld met lachen en onze tong met gejuich. Toen zei men onder de heidenvolken: De HEERE heeft grote dingen bij hen gedaan! — Psalmen 126:1-2http://dawo.nl/?p=4834

Lezen: Psalmen 126

Er was heel wat ophef, toen een van de manifestaties van de Toronto beweging het onbedaarlijke lachen was. Lachen in de kerk en ook nog zo dat het niet meer te houden was. Dat kon toch nooit van de Heilige Geest zijn? 

Deze Psalm zegt het anders wel: Onze mond met lachen vervuld en onze tong met gejuich. Daar is dus niets mis mee. Voor velen werkte het juist bevrijdend en genezend en er werden ontzettend veel mensen diep door geraakt. Maar wanneer je altijd geleerd is dat geloven met een gezicht als een zuurpruim gepaard moet gaan, je altijd diep verdriet moet hebben over je zonden en zelfs in het zwart gekleed moet gaan, dan kom je hier nooit aan toe. Terwijl het juist om bevrijding gaat. Wanneer de datering van deze Psalm is, is niet bekend. Het kan op de ballingschap slaan,maar ook op andere gebeurtenissen. Het kan zelfs profetisch zijn en dan trekken we het naar deze tijd. Sinds 1948 doet de HERE de gevangen in de diaspora, terugkeren naar Sion, dat is Jeruzalem. Voor velen is dat alleen al het bewijs dat God bestaat.

Maar we kunnen het ook naar onze eigen situatie brengen. Als we bevrijd zijn, door het Bloed van Jezus, uit de gevangenschap van de zonde, zo je wilt van satan, dan is er reden om te lachen en te juichen. Onbedaarlijk lachen en juichen dat de grond ervan kapot scheurt. Dat is het wat hier staat. Zo hard, zo luid. Juichen doen mensen in een voetbal stadion, als de favoriet club heeft gescoord. Dan trilt het. Juichen hoort ook bij Gods volk, omdat we bevrijd zijn. En dat mag best met volume. Dat mag buiten gehoord worden, zodat de buitenwereld (de heidenvolken) het hoort en zegt: De HERE heeft grote dingen bij hen gedaan. Maar dan moeten we wel getuigen en het vertellen wat Hij heeft gedaan en er ons niet voor schamen. Laat je vreugde en je gejuich echt zijn en ongeremd. Remmingen horen bij gevangenschap. Ga eens lekker uit je dak voor de Heer, Hij heeft de lach gemaakt. En Spreuken 17:22 zegt al: een blij hart bevordert de genezing, is dus gezond. Lachen is gezond, dus verheug je en wees blij!  Smile, Jesus loves you!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.