Lijden uit genade

Leave a comment Standard


Want dat is genade, als iemand om het geweten voor God dingen verdraagt die hem pijn doen, en daarbij ten onrechte lijdt. — 1 Petrus 2:19http://dawo.nl/?p=4847

Lezen: 1 Petrus 2:19-25

Op onze achterste benen staan we, als ons onrecht wordt aangedaan. En terecht, we hebben niet alleen plichten, we hebben ook rechten. Zeker als we moeten lijden omdat we in Jezus geloven. Nu kost ons dat niet zoveel, daar we nog steeds in een vrij land wonen, maar denk aan onze broeders en zusters van de lijdende kerk. Het advies dat Petrus hier geeft lijkt op berusting, maar is dat zo?

Ga nu eens na, je krijgt een bepaalde positie niet, omdat men weet dat je een christen bent. De eerste vraag die bij mij opkomt is: weten je collega’s of meerderen wel, dat jij christen bent? Of ben je een ‘geheim agent’ in Gods leger?

Een situatie die we allemaal wel kennen is dat men weigert om homohuwelijken te voltrekken, de zogenaamde weiger-ambtenaar. Blijkbaar heeft die geen recht op een eigen mening, maar moet zijn of haar werk doen. Moeten we dat over onze kant laten gaan, als je daardoor ontslagen zou worden, of promotie misloopt? (Overigens neem ik geen positie in of je wel of niet zou moeten weigeren, het gaat om het voorbeeld) Je lijdt dan, omdat je dat niet kunt doen vanuit jouw bijbelse principes. Wat dan? Hoog van de toren blazen., de publiciteit zoeken? Ik denk dat we het machtigste wapen ooit in handen hebben, explosiever dan de bom die Hiroshima verwoeste en dat is gebed! Lijden zullen we, vroeg of laat, toch moeten, als het gaat om de Naaam van Jezus. Het Griekse woord voor getuigen is hetzelfde als martelaar. Ben je niet bang om voor je geloof uit te komen, ook als kost het je je baan? Het gaat hier dus overigens niet over lijden in ziekte, dat komt van satan en daar moeten we ons tegen verweren, met alles wat in ons is.

Lijden om de Naam van Jezus, kan ook komen, omdat we onze posities hebben verlaten. Wie zitten er in het schoolbestuur van de school van onze kinderen? Wie zit er in de Medzeggenschapsraad, de ondernemingsraad van ons werk? Christenen, of vrijdenkers en liberalen, mensen die Gods Woord niet hebben als leidraad voor hun leven? Op wie stemmen we bij de verkiezingen? Een partij die Gods Woord serieus neemt? En noem maar op. Soms hebben we het in eigen hand.

Maar weet dat het een eer is, te lijden om de Naam. Hij deed het tenslotte ook en wij zijn niet meer dan onze Meester.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.