Iets te wonderlijk?

Leave a comment Standard

Zie, Ik ben de HEERE, de God van alle vlees. Zou ook maar iets voor Mij te wonderlijk zijn? — Jeremia 32:27http://dawo.nl/?p=4884

Lezen: Jeremia 32:26-44

Een rhetorische vraag, dat is dit, die God aan Jerrmia stelt. Dat wil zeggen dat deze vraag het antwoord al in zich heeft en het antwoord dus niet gegeven hoeft te worden. Iedereen, die in God gelooft zal dat beamen: voor God is niets te wonderlijk. Dat zou een korte Opfrisser zijn vandaag, maar dat wordt het niet.

Want dit zeggen en beamen is één, er naar handelen is twee. Er is weer eens een storm van kritiek losgebarsten rondom de ‘Er is meer’ conferentie van het Evangelisch Werkverband en de persoon van Randy Clarke. Ik was niet op de conferentie, maar wel in de twee diensten in Kom en Zie, die daar op volgden en mocht, samen met mijn vrouw na afloop voor mensen bidden. Ik heb goed geluisterd en weet je wat ik hoorde? Jezus Christus en Die gekruisigd. Ik ben nu Randy’s boek, met dezelfde titel aan het lezen. Hij beschrijft daarin ook veel manifestaties van de Heilige Geest, maar zeker ook goede bijbelse uitleg en weer draait het om één persoon: de Here Jezus. 

Waarom dan zoveel scepsis rondom genezingen, het werk van de Heilige Geest, manifestaties en wat dies meer zij? Is God veranderd? Is Hij door onze leerstellingen te beperken? Nee, dus, Hij is de God van alle vlees, van al wat leeft, zou voor Hem iets te wonderlijk zijn?

Natuurlijk moeten we de dingen die er gebeuren toetsen, maar waaraan? Aan ons gevoel? Aan wat onze denominatie  leert, of aan het Woord van God? Ook daar worden manifestaties beschreven, denk aan Saul die naakt lag te profeteren, in extase. Wanneer is er in jouw gemeente überhaupt geprofeteerd onder de zalving van de Geest? 

Zodra wij God denken in te perken in onze hokjes, die we theologie zijn gaan noemen, gaat het mis. Hij is soeverein, Hij bepaalt. Maar Hij heeft wel bepaald dat wij, zijn discipelen het werk van de bediening moeten doen. Zijn opdracht is nog steeds onveranderd: verkondig het evangelie, genees de zieken, wek doden op. Doen we dat al? Nee, niet iedere christen komt al bij het eerste stukje van de opdracht, laat staan bij nr. 2 en 3. Er ís meer, daar ben ik van overtuigd. Ik heb het zelf mogen ervaren. Maar het gaat niet om de manifestaties, het gaat om het resultaat, de vrucht. Ook die beschrijft Randy in zijn boek. Velen zijn genezen, niet alleen in Randys bediening, maar juist in die van hen aan wie hij de zegen heeft doorgegeven. Nieuwe gemeenten gesticht , duizenden tot Jezus gekomen. Wanneer was dat in jouw gemeente?

Zou voor de Heer iets te wonderlijk zijn? Nee, Hij is de God van alle vlees, Hij heeft alles en iedereen geschapen, dat was al een wonder en Hij is gisteren en vandaag dezelfde, tot in eeuwigheid. Geloof dat, voor het herstel in je huwelijk, voor je genezing, voor wat dan ook. Niemand die op Hem zijn geloof bouwt zal beschaamd uitkomen, want voor Hem is niets te wonderlijk, net zo min als dat voor ons is, die in Zijn Naam geloven. Zei Jezus zelf niet: en niets zal voor u onmogelijk zijn? 

Daarom, ga op zoek naar meer van Gods Geest en geloof dat Hij jou, ja juist jou, wil gebruiken om  Zijn heerlijkheid te laten zien aan de mensen om je heen! 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.