God is goed



Ik echter vertrouw op Uw goedertierenheid, mijn hart zal zich verheugen in Uw heil, ik zal voor de HEERE zingen, omdat Hij goed voor mij geweest is. — Psalmen 13:6http://dawo.nl/?p=4890

Lezen: Psalmen 13

Deze Psalm leent zich uitstekend voor een drie-punten preek: klacht, gebed en vertrouwen op uitreding. Hij wordt aan David toegeschreven. Deze klaagt eerst: ‘Hoe lang nog, HERE? We hebben soms allemaal onze vragen. Hoelang, waarom? Enz. Mag dat? O ja, zeker wel, zelfs de Here Jezus riep het uit: Waarom hebt Gij Mij verlaten?

Dan gaat David over in bidden. Hij daagt God zelfs uit, door zijn vijanden aan het woord te laten en hen indirect te laten zeggen dat God verloren heeft als hij zou sterven. Hij durft. Maar hebben wij dat als eens zo geprobeerd?

Maar dan komt de tekst van vandaag in beeld: ondanks dat de situatie niet veranderd is, blaakt hij van vertrouwen. ‘Ik echter’, in tegenstelling tot zijn vijanden, ‘vertrouw op de goedheid van God’. Dat is nu geloof, vooraf al beseffen dat, hoe hoog de nood ook is en wat de uitkomst ook zal zijn, God goed is en zal blijven. Dat ons hart zich verheugt in de redding die God gaat geven. Anders gezegd: ‘een mooie uitdaging, Heer, ben benieuwd hoe die gaat oplossen, maar oplossen gaat U het zeker’. Dan kunnen we zingen voor de Here: Ja, God is goed.

Wat onze omstandigheden vandaag ook zijn, hoe je dag er ook van te voren uit lijkt te gaan zien, ik kan je één ding aanraden: blijf op de goedheid van God vertrouwen, want Hij ìs goed, zijn goedertierenheid duurt voor eeuwig. Alles wat ons, Zijn kinderen, overkomt, kan Hij ombuigen dat het weer positief wordt (Rom.8:28) Al in dat vertrouwen Hem danken en prijzen is een daad van geloof, die de poorten naar het wonder opent.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s