Bekeer je en leef!

Leave a comment Standard

Werp al uw overtredingen, waarmee u overtreden hebt, van u af en maak u een nieuw hart en een nieuwe geest. Waarom zou u sterven, huis van Israël? Ik schep immers geen behagen in de dood van een stervende, spreekt de Heere HEERE, dus bekeer u en leef! — Ezechiel 18:31-32http://dawo.nl/?p=4897

Lezen: Ezechiel 18:21-32

Er is geen andere weg om terug te keren tot God, dan om jezelf om te keren, te bekeren, zo je wilt. Dat betekent dat je van richting verandert, richting hel naar richting hemel. Richting je eigen verlangens, geleid door jezelf en de duivel, naar richting de liefdevolle Vaderarmen van God. In de tekst van vandaag klinkt deze oproep luid en duidelijk: werp af wat zonde is, bekeer je daarvan en verander. Stop met het doen van de zonde en begin opnieuw. Waarom? Omdat een onbekeerd leven eindigt met de dood. En dat is nu juist wat God niet wil. We zien hier de Oud-Testamentische versie van 2 Petrus 3:9 : God wil niet dat er iemand verloren gaat, maar dat alle mensen worden behouden. Alleen door ons te bekeren kunnen we het leven ingaan. 

Dat is een duidelijke boodschap over een gedeelte waar wordt gesproken over generatiezonden. Op grond van dit stuk wijzen mensen af dat er generatie vloeken zouden zijn, maar dan heb je het niet goede gelezen. Wat God hier bedoelt is, dat je het nooit zals excuus mag gebruiken. ‘Mijn opa was, zo, mijn vader was zo, dus ben ik ook maar zo’.  Nee, iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid. Die ziel die zondigt, die zal sterven.(Ezechiel 18:4) Juist wij zijn verantwoordelijk om die vloek te stoppen, zodat die niet verder gaat naar onze kinderen. Dat is onze verantwoordelijkheid. Alleen daarom zou je al voor je moeten laten bidden om de vloeken te verbreken.

Maar voor iedereen geldt: bekeer je van je verkeerde dingen, of je nu gelovig bent of niet. Het feit dat we uit genade leven wil nog niet zeggen dat we daarom maar aan kunnen modderen. Juist de genade is de kracht die ons in staat stelt om een leven naar Gods wil te leven. En door de Heilige Geest, onze Helper bij uitstek, kunnen we dat nieuwe hart en die nieuwe geest verkrijgen. Prijs de Heer, dat we in het nieuwe verbond leven, dat Hij ons heeft schoongewassen met Zijn kostbaar bloed en dat Zijn Heilige Geest in ons woont en ons alles leert wat we nodig hebben. Maar, bekeer je en leef!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.