Ontvluchten en jagen

Leave a comment Standard

Maar ontvlucht de begeerten van de jeugd. Jaag rechtvaardigheid, geloof, liefde en vrede na, samen met hen die de Heere aanroepen uit een rein hart. — 2 Timoteus 2:22http://dawo.nl/?p=4904

Lezen: 2 Timoteus 2:14-26

Ontvluchten en jagen naar zijn elkaars tegengestelde. Maar dat komt omdat begeerten van de jeugd en rechtvaardigheid, geloof, liefde en vrede dat ook zijn. Met jeugdige begeerten wordt over algemeen seksualiteit bedoeld. Iets wat God specifiek gereserveerd heeft binnen de veilige muren van een huwelijksrelatie. Binnen dat kader kan je van elkaar genieten van het mooie dat God aan ons gegeven heeft, maar wat de tegenstander zo smerig heeft gemaakt. Seksualiteit is een valstrik van de boze, ook voor leiders. Het begint vaak ‘onschuldig’ iemand heeft aandacht voor je , deelt problemen met je die met niemand anders te delen zijn. ‘We kunnen zo goed praten’ en voor je het weet heb je vlinders in je buik en beland je in bed met elkaar. Overdreven? Kijk maar om je heen. De statistieken over echtscheiding laten zien dat het even zo vaak binnen als buiten de kerk gebeurt. Waak daarover. Ontvlucht het, zoals Jozef dat deed bij Potifars vrouw. Waak er ook over in je huwelijk, ook al is het nog zo druk, zeker als het eerste kindje er is, blijf elkaar beminnen. Ook hier laten statistieken zien dat het na het eerste kindje vaak mis gaat. Laat ruimte voor romantiek en verrassingen voor elkaar…:-)

En dan jagen naar rechtvaardigheid, goede werken doen, uit liefde, door het geloof vrede krijgend, met elkaar, met hen die de Here aanroepen uit een rein hart. Dus zonder bijbedoelingen. In je gemeente dus. De plaats die God wel heeft aangesteld en waar we Hem kunnen aanbidden. We hebben elkaar nodig. Gelovige zijn in je eentje gaat je niet lukken. Maar samen bereik je meer. Het spreekwoord zegt: alleen ga je harder, maar samen kom je verder. Ik weet het, er is geen kerk volmaakt, maar wanneer wij er zijn is onze aanwezigheid van belang, want we kunnen bidden als we merken dat er dingen niet goed gaan. Dus jagen naar die rechtvaardigheid, handelen in geloof, om wonderen te zien gebeuren, uit liefde voor je medemensen zodat die de Vrede van Christus, die alle verstand te boven gaat, gaan ervaren. Met andere woorden er samen tegenaan, want TEAM staat voor Together Eachone Achieves More. En God heeft teams uitgevonden: Hij zond ze twee aan twee uit. Mozes en Aaron, Elia en Elisa, en de 70 discipelen uit Lucas 10. Zouden wij het dan anders willen?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.