Micha zondag


Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niets anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God. — Micha 6:8http://dawo.nl/?p=4909

Lezen: Micha 6:1-8

In veel kerken is het vandaag Micha zondag en staat deze tekst centraal. De kans is dus groot dat je vandaag een preek krijgt over deze tekst. Een prachtige driepunten preek overigens. De context gaat over de zonden van Israel. God wil eenrechtszaak  aanspannen. Dat is niet niks. Hij is het zo beu. Hij is er klaar mee, zouden we vandaag de dag zeggen. Hij heeft het met ze gehad. Hij wil geen offers, geen duizenden geiten of tienduizenden liters olijfolie. Hij wil dat we nu eindelijk eens gaan doen wat Hij van ons vraagt. We kunnen iedere zondag Hem wel vertellen hoe mooi Hij is, de schoonste uit tienduizend, dat we Hem loven en prijzen en danken voor wat Hij heeft gedaan. Maar Hij heeft tienduizend maal tienduizenden van engelen rondom Hem die Hem 24/7 loven en prijzen. Hij wil dat we gaan doen wat Hij vraagt:

  1. Niets anders dan recht te doen
  2. Goedertierenheid lief te hebben
  3. Ootmoedig wandelen met God

1) Recht doen, is dat er gerechtigheid heerst, dat iedereen gelijk behandeld wordt en krijgt waar hij recht op heeft. Dat het kwade gestraft wordt en het goede beloont

2) dat we goedertierenheid lief hebben, of te wel goed doen aan de mensen om ons heen, onze naaste liefhebben als onszelf. Want door Gods goedheid komen mensen tot geloof (Rom.2:4)

3) ootmoedig, is een oud Nederlands woord, wat nederig betekent. Nederig in de zin van eerbiedig en met ontzag, wandelen in de vreze des Heren dus.

Vanuit deze levenshouding kunnen we laten zien, dat we bij God horen en dus ‘geheel anders’ zijn. Dan wordt het een getuigenis naar de wereld toe. Een getuigenis dat we, in Nederland zo hard nodig hebben. Als kerk hebben we een PR deskundige nodig om ons image op te vijzelen, omdat we juist aan deze drie punten voorbij zijn gegaan. Daarom begint het oordeel ook bij het Huis Gods, de gemeente van Jezus. Wat laten wij aan de wereld zien, waarom lopen mensen weg uit de kerk. Is dat vanwege onze huichelarij? Dat we veel zeggen, maar weining doen, dat er een kerk is zonder (al te veel) kracht?

Nu is het gevaar van dit thema, dat het allemaal nogal horizontaal wordt. Maar als je erbij in gedachten houdt dat we juist de Heilige Geest ontvangen hebben om te doen wat God van ons vraagt, dan kan het nog wel eens interessant worden. Een kerk, maar ook een gelovige, die de leiding heeft over gegeven aan de Heilige Geest hoeft geen rechtszaak te verwachten, laat staan te vrezen. Rom. 8:1 in de HSV zegt het zo duidelijk:   Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. 

Wanneer we dus naar de Geest wandelen, laten we de vrucht en de gaven van de Geest zien aan de mensen om ons heen. En dat is wat deze tekst zegt; dan wordt waar wat gezegd wordt: geen schoner vers, met groter kracht vind ik in Micha 6 vers 8 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s