God wil


Verblijd u altijd. Bid zonder ophouden. Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u. — 1 Tessalonicenzen 5:16-18http://dawo.nl/?p=4916

Lezen:1 Tessalonicenzen 5:12-22

Er zijn mensen die moeite hebben met het ontdekken van Gods wil voor hun leven. Dat valt niet altijd mee, zeker niet als je jong bent, maar ook ouderen hebben er nog steeds moeite mee.  Gods wil kennen  voor je leven heeft te maken met je beloofde land innemen (beluister mijn preek van zondag 16 okt. J.l.) En met je bestemming. Hoe kom je er nu achter dat je niet in Gods wil bent?  Gods plan voor je leven staat vast, of we er komen bepalen we zelf. Wanneer we er zijn merken we dat alles makkelijk gaat, de dingen die we doen, de woorden die we spreken gaan als het ware vanzelf. Dat komt dat waneeer je in je bestemming bent alles past. Denk aan zo’n doos waar kinderen allerlei vormpjes in moeten stoppen. Een rondje, een vierkantje, een sterretje etc. Als je de juiste vorm in de juiste opening stopt gaat het gemakkelijk, de andere vormen passen daar niet in. Als we nu met geweld die vormpjes erin willen krijgen gaat het ons niet lukken en gaat, in het ergste geval, de boel kapot.

Hier vinden we een belangrijke aanwijzing voor wat Gods wil voor ons leven is: drie punten, het is tenslotte zondag 🙂

Verblijden, bidden en danken. Het is een bevel, een vermaning, iets wat we dus moeten doen (au) Waarom zijn deze drie dingen dan zo belangrijk? Omdat ze onze afhankelijkheid van God aangeven:

1) Verblijd u, altijd. Dus ook op maandagmorgen als we weer naar het werk moeten. Altijd vrolijk zijn, opgeruimd, positief. Waarom? Er is toch zoveel ellende in de wereld? En je kent mijn omstandigheden niet. We kunnen blij zijn, omdat we beseffen dat de omstandigheden niet de baaas zijn, maar wijzelf, in Christus Jezus, door de kracht van de Heilige Geest. Wij moeten leren de omstandigheden naar onze hand te zetten. En onze blijdschap is niet die van de wereld, maar van de Heilige Geest. Wat een vreugde is het als je iemand tot Jezus hebt mogen leiden.Ik ‘zweef’ dan altijd over de grond. En weet je hoe we de omstandigheden kunnen veranderen?

2) Door onophoudelijk te bidden Bid zonder ophouden, is dus niet even een gebedje voor het slapengaan, nee het is een gebed bidden totdat er wat gebeurt. PUSH – Pray Untill Something Happens. En niet opgeven als het soms wat langer duurt, nee meteen een Spoedbestelling (Opfrisser van gisteren) plaatsen. En beseffen dat we als zonen bidden en niet als slaven. Wie bidt is de baas. Waarom zijn bidstonden toch zo slecht bezocht? Omdat we niet beseffen wat voor een kracht er zit in gemeenschappelijk gebed. 1 kan er 1000 verlaan, 2 10.000, dat is bijbelse rekenkunde. En de tegenstander weet dat hij niet op kan tegen gebed, daarom vindt hij allerlei smoesjes uit, die hij in onze gedachten plant en we trappen er nog in ook!

3) en voor dat we het ontvangen hebben, gaan we er al voor danken. Ik heb het al eens eerder gezegd; Johannes noemt in zijn evangelie de plaats waar het vermeningvuldigingswonder plaatsvond, de plaats waar Jezus dankte voor het brood. Al voordat het was gebeurd dankte Hij voor het wonder. Hij zegt het ook zelf, dank God alsof je het al ontvangen hebt. Dat is de sleutel om wonderen te zien gebeuren, dat is geloof. Niet eerst zien en dan geloven. Nee het eerst zien in je geest en het tot aanzijn roepen, in dankzegging.

Wanneer we deze dingen gaan toepassen in ons leven dan worden we andere mensen, mensen die hun positie weten in de geestelijke wereld, die de kracht van gebed beseffen en God danken voordat zij de verhoringen hebben gezien. Dan gaan we leven vanuit de Geest, Die ons daarbij helpt. Dan worden we aantrekkelijke mensen die iets hebben wat anderen ook willen hebben. Voor geen kleintje vervaard, maar staand op de beloften van onze Heer en God.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s